List Otwarty do Premiera Morawieckiego - stawki minimalne w instytutach PAN - Ustawa 2.0

Komentarze

#1

Instytut Immunologii i Terapii Doświadczalnej
im. Ludwika Hirszfelda
Polskiej Akademii Nauk

(Wrocław, 2018-06-21)

#5

istotne jest traktowanie uczciwiewszystkich uczonych w Polsce.

(Warszawa, 2018-06-21)

#6

Wynagrodzenia pracowników PAN to jest minimum bytowe, jeśli w ogóle. Adiunkt z 15-letnim stażem pracy zarabia poniżej 2,5 tysiąca złotych (na rękę), w niektórych pracowniach nieco ponad tę kwotę. To zwyczajny wstyd. Te pieniądze nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb, takich, jak zapewnienie sobie dachu nad głową, ciężko jest utrzymać za takie pieniądze rodzinę (moje wywody nie są abstrakcyjne: jestem matką dwójki dzieci, mieszkanie kupiliśmy z mężem na kredyt). Nasza praca jest często pracą na dwa etaty: z jednej strony wykonujemy obowiązki związane z działalnością w pracowniach, do których przynależymy, z drugiej strony - musimy też zdobywać kolejne stopnie naukowe, co wiąże się już z pracą po godzinach. Z pracą, za którą nikt nam nie płaci. Wbrew utartym opiniom, nie pracujemy mniej, niż pracownicy akademiccy: dla porównania. Etat pracownika naukowo-dydaktycznego zatrudnionego na uniwersytecie to 210 godzin dydaktycznych. Pozostały czas może on poświęcić na pracę naukową. Nasz etat to 40 godzin tygodniowo, co daje liczbę 210 godzin już w przeciągu niecałych 2 miesięcy. A zatem przekonanie, że pracownicy PAN są mniej obciążeni obowiązkami, niż pracownicy uniwersytetów, jest zwyczajnie błędne. Co więcej, to badania prowadzone przez pracowników tej jednostki są (wciąż) uważane za szczególnie doniosłe, wiodące. Uważam więc, że państwo powinno zainwestować w nas, w PAN, gdyż stanowimy ogromny potencjał naukowy, z którego Polska może być dumna. Czas to docenić. Rząd PiS miał być rządem dobrej zmiany. Może czas to pokazać? Pokazać, że rząd docenia wkład naukowców w budowanie narodowego potencjału intelektualnego? To nie będą zmarnowane pieniądze, gdyż tylko naród, w którym są stosowne środki na prowadzenie badań naukowych, może budować potęgę intelektualną, co przekłada się na wzrost innowacyjności, a zatem i na ekonomię. To dobra inwestycja, która (patrząc perspektywicznie) nie tylko nie przyniesie strat, ale się zwróci.

(Toruń, 2018-06-21)

#7

Dyskryminacja finansowa pracowników PAN szkodzi polskiej Nauce

(Wrocław, 2018-06-21)

#18

Podpisuję, bo nie akceptuję arogancji władzy

(WROCŁAW, 2018-06-21)

#25

Pracownicy PAN, do których sam należę, od początku lat 90. pozbawieni są mechanizmu indeksacji i podwyżki pensji. Przypominam sytuacje, gdy w 1992 r. premier Hanna Suchocka zwróciła się do sfery budżetowej z prośba o zaniechanie waloryzacji płac o wskaźnik wysokiej wówczas inflacji ze względu na potrzeby budżetu obiecując zarazem powrót do waloryzacji i odpowiednią rekompensatę, gdy stan budżetu będzie na to pozwalał. Adresaci apelu zgodnie z wieloletnim etosem inteligencji zgodzili się pomóc Krajowi swoim kosztem - miarą patriotyzmu nie jest dziś umieranie za Polskę, ale służenie Ojczyźnie w potrzebie choćby swoimi pieniędzmi. Gdy stan budżetu się poprawił, sfera budżetowa otrzymała rekompensaty, które jednak nie objęły pracowników instytutów PAN. Tłumaczono to faktem, że podlegamy innym regulacjom, niż sfera budżetowa. I tych czasów sięga wyraźny i powiększający się rozdźwięk między płacami naukowców z PAN i z uczelni wyższych. jest on groźny dla przyszłości nauki w Polsce, bo instytuty PAN-owskie, reprezentując intelektualną elitę, stają się niekonkurencyjne jako miejsce robienia kariery. A to w perspektywie oznacza zmierzch instytutów, a zatem eliminację najbardziej chyba twórczego elementu naszego krajobrazu naukowego, a zatem grozi deklasacją pozycji nauki polskiej jako całości. Musimy temu przeciwdziałać, dlatego podpisuję apel Inicjatywy Obywatelskiej Instytutów PAN.

prof. dr hab. Ryszard Grzesik, Instytut Slawistyki PAN

(Poznań, 2018-06-21)

#28

Podpisuję z pełnym przekonaniem, bo płace pracowników naukowych instytutów PAN są rażąco niskie w stosunku do wynagrodzeń pracowników uniwersytetów.

(Bydgoszcz, 2018-06-21)

#40

Podpisuję petycję, ponieważ zgadzam się z nią w 100%. Wynagrodzenie które dostaję to jest śmiech na sali...

(Łódź, 2018-06-22)

#42

Podpisuję, ponieważ nauka, zdaniem obecnej władzy, jest tylko "obciążeniem" dla tworzenia totalitarnego państwa PiS.

(Zalesie Górne, 2018-06-22)

#43

Zgadzam sie w całości z uzasadnieniem petycji

(Łódź, 2018-06-22)

#45

Podpisuję, ponieważ jako adiunkt zatrudniony w jednostce naukowej PAN zarabiam niecałe 2500 zł netto (w tym 11% wysługi lat). Moi koledzy z Uniwersytetu na tym samym stanowisku i o podobnym stażu pracy zarabiają o ok 1100 zł więcej. Jest to bardzo niesprawiedliwe.

(Kraków, 2018-06-22)

#62

Popieram gorąco tę poprawkę, ponieważ jeśli nie zostanie uchwalona, to grozi to ucieczką, zwłaszcza młodych, zdolnych naukowców z instytutów PAN do innych instytucji krajowych i zagranicznych.

(Wrocław, 2018-06-22)

#64

Podpisuje teraz poniewaz zalezy mi na przetrwaniu PANu w przyszlosci.

(Wroclaw, 2018-06-22)

#88

Anna Rocka

(Warszawa, 2018-06-22)

#95

Podpisuję, ponieważ obecna sytuacja jest niesprawiedliwa.

(Wrocław, 2018-06-22)

#99

Z doktoratem i ponad 20-letnim stażem pracy zarabiam na rękę 1730 zł.....

(Wrocław, 2018-06-22)

#107

Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Podpisuję, ponieważ jestem pracownikiem naukowym z 20-letnim stażem pracy w PAN i uważam, że poziom wynagradzania nas-naukowców z PAN jest znacząco za niski. Liczę na pozytywne rozpatrzenie postulatów przez Premiera RP, co pozwoli pracownikom naukowym PAN na godne wynagradzanie za tak ważną dla kraju pracę i wkład w rozwój nauki.

(Białowieża, 2018-06-22)

#108

Popieram petycję i uważam, że stawki wynagrodzenia w instytutach PAN są skandalicznie niskie.

(Wroclaw, 2018-06-22)

#109

prof. dr hab. Bożena Moskwa

(Warszawa, 2018-06-22)

#124

Wprowadzenie takiej poprawki będzie zgodne z oficjalnie deklarowaną polityka popierania innowacyjności

(Krakow, 2018-06-22)

#130

Ośrodek Badań nad Kulturą Późnego Antyku i Wczesnego Sredniowiecza Instytut Archeologii i Etnologii PAN

(Wrocław, 2018-06-22)

#140

Się z nią zgadzam 100 %

(Radom , 2018-06-22)

#143

Podpisuję, ponieważ równe traktowanie pracowników
naukowych jest wysoce pożądane.

(Kraków, 2018-06-22)

#151

Podpisuję, ponieważ jestem pracownikiem Instytutu Ochrony Przyrody PAN i sprawa poruszona w tej petycji dotyczy mnie w sposób bezpośredni.

(Kraków, 2018-06-22)

#152

Będąc doktorantem PAN, widzę z jak ogromnym dofinansowaniem i biedą musza mierzyć się nierzadko bardzo dobrzy naukowcy. To sprawia, że nasz kraj traci bardzo znaczny potencjał, bo nikt nie chce uprawiania nauki przypłacać przymieraniem głodem.

(Kraków, 2018-06-22)

#157

Jestem Pracownikiem PAN. Sytuacja Instytutów PAN jest bardzo zła a zarobki ich pracowników wręcz tragiczne. Jesteśmy obecne najgorzej zarabiającą grupą ludzi w Polsce. Z pensji naukowej pracownika (np. młodej osoby po doktoracie) nie wystarcza na utrzymanie jednej osoby, nie mówiąc już o chęciach utrzymywania rodzinny. Zawód naukowca obecnie to raczej "hobby" niż pełnopłatna praca.

(Warszawa, 2018-06-22)

#159

Nie jest mi obojętny los Instytutów PAN w Polsce oraz mam na uwadze skandalicznie niskie wynagrodzenia w Instytutach PAN w tym w IITD PAN we Wrocławiu gdzie pracuję.

(Wrocław, 2018-06-22)

#164

Instytut Biologii Medycznej PAN

(Łódź, 2018-06-22)

#170

brzydzę się dyskryminacją

(Łódź, 2018-06-22)

#171

Podpisuję, ponieważ jest prawdą to co jest napisane w liście.

(Łódź, 2018-06-22)

#174

Moja pensja nie wystarcza mi na utrzymanie moje i mojej rodziny.

(Kraków, 2018-06-22)