APEL PEDAGOGÓW, ABSOLWENTÓW I STUDENTÓW POLSKICH WYŻSZYCH UCZELNI MUZYCZNYCH
28 listopada 2020 r.
Do Ministra Kultury,
Dziedzictwa Narodowego i Sportu
APEL PEDAGOGÓW, ABSOLWENTÓW I STUDENTÓW
POLSKICH WYŻSZYCH UCZELNI MUZYCZNYCH
W związku z pojawieniem się nowego projektu Rozporządzenia Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych z dnia 10 listopada 2020 roku apelujemy do Ministra o dodatkowe konsultacje i dokładne przeanalizowanie zmian, które mogą dyskryminować pewną grupę zawodową w naszym kraju. Prosimy o dokładną analizę sprawy w trosce o przyszłość kolejnych pokoleń muzyków oraz szkół muzycznych w Polsce.
Pragniemy wyrazić swój sprzeciw wobec par. 3 ust. 1 pkt 3 h) powyższego projektu rozporządzenia, którego treść brzmi następująco:
„Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych artystycznych w szkole muzycznej, z zastrzeżeniem ust. 2-13, posiada osoba legitymująca się:
3) dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia w uczelni artystycznej na kierunku (specjalności) nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, a w przypadku:
h) fortepianu dodatkowego, fortepianu obowiązkowego i realizacji akompaniamentu oraz fortepianu w specjalności rytmika – w specjalności gra na fortepianie”
W naszej opinii powyższy zapis jest krzywdzący i dyskryminujący absolwentów studiów drugiego stopnia specjalności gra na klawesynie oraz gra na organach, którzy podczas studiów ukończyli studium pedagogiczne i realizowali przedmiot „metodyka gry na fortepianie” zakończony praktykami i egzaminem. Podważa to autorytet wyższych uczelni, których ocena powinna być najważniejszym wyznacznikiem posiadanych przez absolwenta kwalifikacji. Liczne grono absolwentów wyżej wymienionych kierunków oprócz wykształcenia w kierunku nauczania podstaw gry na fortepianie (metodyka gry na fortepianie i praktyki pedagogiczne) realizowało również przedmiot fortepian na pierwszym roku studiów. Miało to na celu umożliwienie absolwentom klawesynu i organów nauczanie fortepianu w szkołach muzycznych I st., ponieważ niewiele szkół ma w swojej ofercie edukacyjnej klawesyn w I stopniu, a organy tym bardziej. Każdy klawesynista czy organista uczył się podstaw gry właśnie na fortepianie, czyli praktykował grę na tym instrumencie przez przynajmniej 13 lat (I i II st. szkoły muzycznej i przynajmniej 1 rok na studiach), a w czasie studiów każdy, kto realizował studium pedagogiczne odbywał wielogodzinne praktyki z fortepianu w szkołach muzycznych I stopnia i jego umiejętności w tym zakresie są potwierdzone przez wyższą uczelnię. Paragraf 3 ust. 1 pkt 3 h) projektu rozporządzenia podważa to potwierdzenie oraz niesłusznie i niesprawiedliwie odbiera młodym ludziom szansę na realizowanie swojego powołania i pasji.
W związku z powyższym wnosimy o uzupełnienie par. 3 ust. 1 pkt. 3 h) i nadanie mu następującego brzmienia:
„Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych artystycznych w szkole muzycznej, z zastrzeżeniem ust. 2-13, posiada osoba legitymująca się:
3) dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia w uczelni artystycznej na kierunku (specjalności) nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, a w przypadku:
h) fortepianu głównego, fortepianu dodatkowego, fortepianu obowiązkowego i realizacji akompaniamentu oraz fortepianu w specjalności rytmika- w specjalności gra na fortepianie, natomiast fortepianu głównego, fortepianu dodatkowego, fortepianu obowiązkowego i realizacji akompaniamentu w szkołach muzycznych I stopnia- również w specjalności gra na klawesynie lub gra na organach pod warunkiem ukończenia przedmiotu metodyka gry na fortepianie i praktyk pedagogicznych
Jeśli podpunkt h) nie zostanie w ten sposób uzupełniony, to będzie on dyskryminujący dla wielu wartościowych pedagogów, w szczególności w konfrontacji z zapisem z projektu rozporządzenia dotyczącym kwalifikacji do nauczania sakshornu (par. 3 ust. 1 pkt 3 b), który brzmi:
„Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych artystycznych w szkole muzycznej, z zastrzeżeniem ust. 2-13, posiada osoba legitymująca się:
3) dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia w uczelni artystycznej na kierunku (specjalności) nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, a w przypadku:
b) gry na sakshornie – w specjalności gra na instrumencie dętym blaszanym”
oraz z zapisem dotyczącym kwalifikacji do nauczania gry na gitarze basowej jazzowej, który brzmi:
„Kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych artystycznych w szkole muzycznej, z zastrzeżeniem ust. 2-13, posiada osoba legitymująca się:
3) dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia w uczelni artystycznej na kierunku (specjalności) nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, a w przypadku:
d) gry na gitarze basowej jazzowej – w specjalności gra na gitarze basowej jazzowej lub w specjalności gra na kontrabasie jazzowym.
Z powyższego wynika, iż osoba, która nigdy nie grała na sakshornie, nie ma ukończonej metodyki gry na sakshornie oraz nie zrealizowała praktyk może uczyć gry na tym instrumencie. Analogicznie jest w przypadku gitary jazzowej i kontrabasu jazzowego. Natomiast absolwent legitymujący się ukończeniem metodyki gry na fortepianie i zaliczeniem praktyk metodycznych, nie może uczyć tego przedmiotu. Podważa się w ten sposób dokumenty wydawane przez państwową wyższą uczelnię i poddaje w wątpliwość czy dbałość o odpowiednie kwalifikacje nauczycieli idzie w parze, ze zrozumieniem specyfiki gry na poszczególnych instrumentach oraz równym traktowaniem absolwentów różnych kierunków studiów muzycznych.
Mamy nadzieję iż nasz apel spotka się ze zrozumieniem ze strony Pana Ministra i prosimy o uwzględnienie wszystkich podniesionych w nim kwestii.
Łączymy wyrazy szacunku,
Pedagodzy, absolwenci i studenci polskich wyższych uczelni muzycznych
Robert Grabowski Skontaktuj się z autorem petycji