PROTEST PRZECIW USTAWIE NOWE PRAWO GEOLOGICZNE I GÓRNICZE

Quoted post


Gość

#2028 NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!

2013-02-19 23:11

NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!

Potencjalne zagrożenia związane z eksploatacją gazu i ropy z łupków

 

- analiza aspektów geologicznych i geotechnicznych

Marc Durand Dr inż. ENSG

Katedra Geologii Stosowanej, Uniwersytet Quebec w Montrealu

 

WYCIĄG Z EKSPERTYZY

 

We francuskojęzycznej wersji tego opracowania użyta została nazwa shale - „łupek ilasty”, przy określeniu skał gazonośnych potocznie zwanych „łupkami”. Niezależnie od ich nazw, spotykane na pięciu kontynentach skały osadowe tego rodzaju kształtowały się w basenach morskich. Zawierają one rozproszoną materię organiczną. Przez miliony lat materia organiczna uległa przekształceniu w węglowodory - ropę i gaz tzw. termogeniczny – w odróżnieniu od współczesnego gazu biogenicznego m.in. metanu biogenicznego z bagien, tworzącego się pod wpływem wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia. Węglowodory są uwięzione w szczelinach skał łupkowych. Łupki występują powszechnie. Szacuje się, że istnieje ponad sto różnych formacji łupkowych na ziemi.

Eksploatacja tych niekonwencjonalnych złóż węglowodorów pociąga za sobą poważne ryzyko geotechniczne. Mówimy tu o masywach skalnych o powierzchni ponad 10 tys. km2 i setek metrów grubości, w których wykonano dziesiątki tysięcy wierceń poziomych i zastosowano na dużą skalę nową technologię o nieprzewidywalnych skutkach.

 

Niniejsza analiza została wykonana w oparciu o przykłady tej działalności w Ameryce Północnej na następujących złożach łupków gazonośnych: Haynesville i Barnett w Teksasie, Marcellus w Pensylwanii, oraz Utica w prowincji Quebec gdzie poszukiwanie i wydobycie tego surowca są już rutynowo wykonywane. Nawet w USA, gdzie ten przemysł rozwinął się już w 2005 roku, jego skutki ani średnio ani długoterminowe nie zostały dotychczas wyczerpująco oszacowane. Zresztą oszacowanie zagrożeń nie zawsze jest wykonalne z zastosowaniem istniejących technik pomiarowych.

Oto podstawowe aspekty analizy:

1 - Nowe technologie stosowane w eksploatacji niekonwencjonalnych złóż łupków pozwalają wydobyć tylko 20% gazu i ropy zawartych w tych złożach.

2 – Wydobycie jest możliwe tylko poprzez utworzenie sztucznych szczelin w masywie skalnym. Eksploatacja gazu zmienia w sposób nieodwracalny przepuszczalność gazonośnego masywu skalnego w całej jego objętości.

3 – Czas trwania procesu zainicjowanego przez sztuczne szczelinowanie to czas geologiczny (setki czy tysiące lat) - niewspółmiernie dłuższy niż czas trwania instalacji służących do eksploatacji złoża.

Na pytania „dlaczego przy eksploatacji węglowodorów z łupków nie można wyciągnąć więcej niż 20% gazu?” i „ jakie mogą być konsekwencje tej częściowej eksploatacji złóż ?” nie można obecnie znaleźć wyczerpującej odpowiedzi, z uwagi na ograniczoną wiedzę co do długoterminowych skutków szczelinowania hydraulicznego stosowanych do długich wierceń poziomych. Jednak można znaleźć elementy odpowiedzi za pomocą analizy różnic, które istnieją między technologią stosowaną w eksploatacji złóż niekonwencjonalnych i konwencjonalnych.

W złożu konwencjonalnym surowiec do wydobycia znajduje się w obrębie szczególnej struktury geologicznej. Jest to rodzaj zbiornika o licznych przestrzeniach – pęknięciach połączonych ze sobą - wypełnionych gazem. Ta struktura pokryta jest nieprzepuszczalnym stropem. Po wykryciu i wykonaniu dokumentacji złoża – wykonuje się pionowy odwiert w stropie. Umożliwia to z reguły wydobycie ze złoża prawie całej ilości gazu (>95%). Następnie otwór jest likwidowany a plac wiertniczy może być poddany rekultywacji po relatywnie niedługim okresie obserwacji.

Transpozycja opisanego wyżej procesu wydobywczego do eksploatacji złóż niekonwencjonalnych gazu łupkowego jest bardzo niebezpiecznym błędem metodologicznym. Czas eksploatacyjny tych odwiertów jest liczony w miesiącach lub w latach (Haynesville, Marcellus i Utica). W przypadku otworu w St-Edouard wydajność spadła nawet o 90% w stosunku do początkowej już po 150 dniach. Decyzję o zakończeniu eksploatacji podejmuje się kiedy wydajność spada poniżej progu opłacalności. Tuż po zaczopowaniu odwiertu ciśnienie jest niskie, potem stopniowo podnosi się w zależności od prędkości migracji pozostałego gazu. Wzrost ciśnienia w zmodyfikowanym gazonośnym masywie łupkowym jest nieunikniony, bo 80% gazu pozostaje w masywie w chwili zakończenia wydobycia. Zjawisko jest wyraźniejsze w odwiertach poziomych wykonanych metodą szczelinowania hydraulicznego, niż w odwiertach innego typu. Trzeba podkreślić, że tego uruchomionego procesu nie da się zatrzymać. Będzie on trwał wieki a nawet tysiąclecia, czyli nieporównanie dłużej niż czas trwania czopów cementowych zlikwidowanych odwiertów.

 

W Quebecu na 31 odwiertów dla gazu łupkowego wykonanych do roku 2008 - 19 odwiertów – tzn. więcej niż 60%, wykazuje problemy szczelności w postaci wycieków metanu. Wstępna statystyka pokazuje jasno, że problemy inżynierskie dotyczące szczególnie cementowania odwiertu , szczelinowania skał oraz wykonania poziomych odcinków o długości co najmniej 1000 m - będą coraz bardziej uciążliwe. Nawet dla klasycznych odwiertów problem starzenia i degradacji pogłębia się niepokojąco z upływem czasu. Co do odwiertów niekonwencjonalnych nie przeprowadzono dotychczas dokładnej analizy ryzyka. Pierwsze oceny wskazują jednak na to, że powtarzające się cykle dynamicznego szczelinowania razem z kompleksową kontrolą potrzebną do rurowania krzywych i poziomych odcinków odwiertów z zastosowaniem nowych substancji chemicznych doprowadzają do osłabienia wytrzymałości elementów stalowych i cementu. Są one bardziej narażone na przyspieszony proces starzenia się niż konstrukcje odwiertów klasycznych.

 

Problem odpowiedzialności branży naftowej za bezpieczeństwo wykonanych przez nią instalacji na skalę wieków i tysiącleci, może wyglądać a priori niestosownie. Problematyka tego rodzaju nie jest jednak specyfiką tego przemysłu. Podobny problem występuje w branży składowania odpadów radioaktywnych. Co się tyczy sektora gazu, inżynierowie firmy Halliburton napisali w dokumentacji « The Post-Closure phase addresses post decommissioning—which has an extremely long time horizon of hundreds, if not thousands, of years. ». Odwierty, co do których zalecany jest ten długoterminowy monitoring, są instalacjami stanowiącymi mniejsze ryzyko niż instalacje wiertnicze poziome wykonane metodą szczelinowania hydraulicznego. Są to pionowe odwierty wykorzystane do podziemnego składowania dwutlenku węgla czyli gazu mniej problematycznego niż metan. Obecność w raportach wniosków tego rodzaju świadczy o tym, że gazownicy nie ignorują długoterminowego ryzyka. Nigdy jednak nie byli postawieni przed koniecznością uwzględnienia tego ryzyka w swoich kalkulacjach finansowych.

 

Nie omówiliśmy tutaj krótkoterminowych niekorzystnych aspektów eksploatacji gazu łupkowego: korzystanie z ogromnych ilości wody na potrzeby szczelinowania, często trzymany w tajemnicy skład chemiczny cieczy szczelinujących, charakter inwazyjny wprowadzenia ciężkiego przemysłu do obszarów rolniczych, uciążliwy ruch samochodów-cystern, widok wież wiertniczych, rurociągów, hałas sprężarek itd. Nie poruszyliśmy kwestii utilizacji ok. 40% cieczy szczelinujących, które pompowane są z powrotem ku powierzchni z gazem. Nie poruszaliśmy problemu promieniotwórczości i wysokiego zasolenia wód głębinowych, których wzniesienie różnymi drogami – mogą to być spękania lub uskoki – konsekwencje wierceń poziomych, może wywołać skażenie płytkich użytkowych warstw wodonośnych. Przypadki zanieczyszczeń tego rodzaju zostały już obficie relacjonowane w USA. Jako pierwsze problemy stwierdzone zostały przypadki skażenia wód podziemnych metanem. To niepokojące zjawisko można wytłumaczyć wyjątkowo wysoką mobilnością tego gazu, który szybciej niż inne związki chemiczne znajduje sobie ścieżki do powierzchni poprzez szczeliny masywu skalnego. Oprócz migracji metanu wystąpiły inne szkodliwe zjawiska np. skażenie studni chemicznymi związkami płynów szczelinujących.

 

Wyżej wymienione problemy są bardzo poważne i priorytetowe w krótkim terminie. Niektóre zidentyfikowane problemy są specyficznie związane ze szczelinowaniem hydraulicznym. Inne techniki (ciekły propan, CO2, sprężone powietrze, łuk elektryczny, itd.) mogą być zastosowane w przyszłości. W związku z tym lista niekorzystnych efektów może się zmienić. Jednak niezależnie od metod szczelinowania zastosowanych w przyszłości, efekt geologiczny będzie ten sam. Niniejsza analiza będzie więc zawsze aktualna nawet w perspektywie testowanych obecnie innych technologii.

 

Wnioski i zalecenia:

 

Wydobycie węglowodorów ze złóż konwencjonalnych jest do przyjęcia gdy operatorzy stosują zasady ochrony środowiska i prawidłową technikę. Co do złóż niekonwencjonalnych zakaz stosowania szczelinowania hydraulicznego na terytorium Francji był trafną decyzją. Z pewnością różne lobbies dążą do uchylenia tej decyzji lub próbują ją ominąć. Dlatego zakaz lub regulacje prawne nie powinny ograniczać się do szczelinowania hydraulicznego, ponieważ inne techniki szczelinowania mają podobne skutki. Ich cel jest zawsze identyczny: rozbicie skały i uwolnienie gazu.

W obliczu zagrożeń związanych z przemysłem gazu łupkowego obecne przepisy regulujące wydobycie węglowodorów powinny być bezwzględnie poddane głębokiej modyfikacji. Nie regulują one wyczerpująco nawet zagospodarowania opuszczonych odwiertów złóż konwencjonalnych. Zatem są one w całości nieadekwatne do złóż niekonwencjonalnych. Jednak to stare ustawy otworzyły szeroką drogę dla przemysłu gazu łupkowego szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie ta branża skorzystała również ze specjalnych wyłączeń z obowiązków dotyczących ochrony środowiska. Firmy wydobywcze NIE powinny być zwolnione ze stałej odpowiedzialności za odwierty tego rodzaju. Powinna być na zawsze usunięta zbyt wygodna dla nich zasada opuszczania zlikwidowanych odwiertów prawie natychmiast po ich eksploatacji. Ustawodawca powinien narzucić np. 99-letnią dzierżawę przewidującą automatyczne przedłużanie jej na kolejne 99 lat w przypadku stwierdzenia anomalii ciśnienia na dnie zlikwidowanego otworu. Gdyby jednak zamiast starych reguł obowiązały takie nowe przepisy, być może przemysł gazu łupkowego nigdy by nie powstał.

Aktualne biznes-plany ograniczają się tylko do fazy poszukiwania i eksploatacji. Dodatkowe obciążenia to ogromne, trudne do oszacowania, koszty do pokrycia przez podatników. Długoterminowe utrzymanie zakopanych konstrukcji opuszczonych odwiertów będzie kosztować fortunę, ponieważ stosowana metoda wydobycia gazu jest mało efektywna, 80% gazu pozostaje w łupkach i migruje. Gaz ten będzie wyciekał przez wieki do atmosfery zatruwając po drodze grunt i wodę. Z tej perspektywy krótkowzroczność polityki energetycznej rządów państw Ameryki Północnej jest oczywista.

 

Wyciąg i jego tłumaczenie Teresa Jakubowska

Konsultacja geologiczna Gérard Lemoine, Kartuzy PL

Pełny tekst angielski:

 

 

Pełny tekst po polsku, tłumaczenie Gerard Lemoine:

 

styczeń 2013

Odpowiedzi

Ten wpis został usunięty przez autora (Pokaż szczegóły)

2013-02-20 00:22:51



Gość

#2030 Re: NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!

2013-02-20 00:28:56

Przepraszamy ale nie z naszej winy a  z powodu działania systemu INDECT poniższe zażalenie publikowane jest z bardzo zmienionej szacie graficznej.

Łowicz, 19.02.2013r.

Sąd Rejonowy w Łowiczu
za pośrednictwem
Prokuratury Rejonowej w Łowiczu.

Zażalenie

W imieniu mieszkańców Łowicza uznanych za pokrzywdzonych powstaniem bazy hydroszczelinowania w Łowiczu, mocą  postanowienia Prokuratury  Rejonowej w Łowiczu z dnia 29.10.2012r. wnosimy niniejsze zażalenie na :

na postanowienie Prokuratury Rejonowej w Łowiczu z dnia 30.01.2013r.
w sprawie syg.akt DS 55/13

o odmowie wszczęcia śledztwa w sprawie bazy hydroszczelinowania w Łowiczu
w ramach umyślnego usiłowania dokonania ciągłego czynu zabronionego

z art. 12 k.k. poprzez sprowadzanie zagrożenia zmierzającego do narażania człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu jak i utraty życia art. 165 §1k.k i art. 156 §1k.k. pkt. 2, powodowania innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej, choroby realnie zagrażającej życiu a tym samym działanie na szkodę indywidualną jak i na szkodę interesu publicznego oraz prywatnego poszczególnych mieszkańców art. 163 k.k.przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu sprowadzenia zdarzenie, które zagraża życiu i zdrowiu wielu osób a także mieniu w wielkich rozmiarach z art. 231§1k.k.

Uzasadnienie.

Prokurator Rejonowy w Łowiczu nie uwzględnił:
lokalizacji bazy na terenie osiedla mieszkaniowego i w bliskim sąsiedztwie domów jednorodzinnych, zabudowań wiejskich oraz terenów Natury 2000
braku uznania przez władze miejskie i powiatowe za strony w sprawie mieszkańców terenów przyległych do bazy ostatnio dokonanych zmian w pozwoleniu na budowę bazy w Łowiczu uwzględniających powstanie wiertni, które potwierdził członek zarządu Powiatu jak też Fundacja Greening Poland / Dowód: pismo Fundacji Greening Poland w załączeniu bezspornego, szeroko nagłośnionego faktu, oficjalnie ogłoszonego przez przedstawiciela firmy United Oilfield Services spółka z.o.o., że w bazie w Łowiczu powstanie najwyższa (65m) w Polsce wiertnia gazu ziemnego jak też, że wiertnia ta jest już w drodze z USA do Polski / Dowody: wydruki artykułów internetowych: "Powstaje baza maszynowa do wydobywania gazu łupkowego", "Baza United Oilfield Services da zatrudnienie 120 Łowiczanom" dowodów naukowych szkodliwości hydroszczelinowania zawartych w linkach jak np.ekspertyza naukowa Parlamentu Europejskiego, filmy, artykuły na temat szkodliwości a szczególnie informacje w mediach o płynącej z USA wiertni dla bazy w Łowiczu faktu braku  metody utylizacji szkodliwych dla życia i zdrowia toksycznych związków chemicznych stosowanych do hydroszczelinowania jak też braku metody utylizacji urobku wiertniczego odprowadzania odpadów z bazy do kanalizacji miejskiej składowania urobku wiertniczego w miejscach niedozwolonych w Polsce szerokiego zasięgu oddziaływania bazy jak też odwiertów na środowisko i  rolnictwo nie uzwględnił skutków i kosztów społecznych intensyfikacji wydobycia węglowodorów na wskutek powstania tej bazy. braku zabezpieczeń finansowych na wypadek awarii, katastrofy ekologicznej czy humanitarnej zeznań Teresy Wojda informującej o powyższych okolicznościach
Prokurator Rejonowy w Łowiczu w tak ważnej sprawie przesłuchał tylko Teresę Wojda i Tedeusza Miksę, wydającego pozwolenie na budowę.
Prokurator Rejonowy w Łowiczu celowo nie przesłuchał sprawców sprowadzenia tej bazy jak też jej właściciela aby nie postawić im zarzutów a tym samym pozbyć sprawę powołując się tylko na najmniej istotny artykuł kodeksu karnego a: art. 231§1 k.k.
Jest to powszechna praktyką pozbywania zgłoszeń, skarg i wniosków  obywateli pokrzywdzonych działaniem zorganizowanych grup interesów.


Z premedytacją Prokurator pomija następujace artykuły:
umyślnego usiłowania dokonania ciągłego czynu zabronionego, z art.12 k.k. poprzez sprowadzanie zagrożenia zmierzającego do narażania człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu jak i utraty życia, art. 165 §1 k.k. i art. 156 §1 k.k. pkt. 2, powodowania innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej, choroby realnie zagrażającej życiu a tym samym działanie na szkodę indywidualną jak i na szkodę interesu publicznego oraz  prywatnego poszczególnych mieszkańców
art. 163 k.k.przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu sprowadzenia zdarzenia, które zagraża życiu i zdrowiu wielu osób a także mieniu w wielkich rozmiarach na wskutek hydroszczelinowania, które powoduje katastrofalne zmiany w strukturach geolgicznych / Dowód : eksperyza, dr inż. Marc Durand ENSG, Katedra Geologii Stosowanej, Uniwersytet Quebec w Montrealu

Brak kompetencji Prokuratora w kwestii faktycznej stwierdzonej i udowodnionej naukowo szkodliwości i  szerokiego oddziaływania odwiertów geologicznych na struktury geologiczne, zasoby wodne, glebę, powietrze a  głównie na zdrowie ludzkie nie powinien być powodem odrzucenia naszego wniosku.

Raport oddziaływania na środowisko zawiera tylko życzeniowe sformułowania nie opierające się na praktyce i doświadczeniach mieszkańców terenów dotkniętych katastrofalnymi skutkami.
Raport ten nie ochroni w żaden sposób mieszkańców terenów sąsiadujących z bazą jak też
mieszkańców innych  terenów Polski przed działalnością  firmy United Oilfield Services.
O rozmiarach zagrożenia świadczy ujęta w raporcie informacja o ponad 200 pojazdach ciężkich
z niebezpiecznymi ładunkami toksycznych substancji  wyjeżdżających codziennie z tej bazy.

Działanie Prokuratury na zwłokę oraz jednostronne i  wybiórcze podejście prokuratora do dowodów w sprawie bazy hydroszczelinowania w Łowiczu daje w pełni uzasadnione podstawy wszczęcia śledztwa.

Istnieją bezsporne dowody uzasadniające konieczność  niezwłocznej likwidacji tej bazy hydroszczelinowania w Łowiczu firmy United Oilfield Services spółka z o.o. oraz postawienia przed sądem winnych sprowadzenia zdarzenia dokonanego umyślnie, czynem ciągłym przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu zagrażającemu życiu i zdrowiu oraz mieniu Polaków nie tylko na terenie Łowicza ale całej Polski.


Ignorowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa obywateli całego kraju przez
Prokuraturę poprzez m.in. umorzenie sprawy przeciwko Burmistrzowi Miasta Łowicza
K.Kalińskiemu i nie uznanie go za podejrzanego w kwestii bezprawnej sprzedaży
polskiej ziemi firmie z USA, jak też doprowadzenie do powstania trucicielskiej bazy
wraz wiertnią węglowodorów za pieniądze polskich podatników jest przyzwoleniem na okradanie Narodu Polskiego i ludobójcze działania, ze względu na nieuchronność skażenia na wieki
środowiska życia człowieka.

Sprowadzono sprawę do absurdu, gdy to tylko wszystkich  mieszkańców  Łowicza a
nie całej Polski uznano za pokrzywdzonych wobec faktu, że jest to baza wypadowa do
obsługi odwiertów węglowodorów w całej Polsce a nawet w innych krajach Europy.

Uznanie winowajców i  podejrzanych za pokrzywdzonych jest następnym absurdem i
parasolem ochronnym dla działań na szkodę i krzywdę Narodu Polskiego i Polski
a tym samym łamie obowiązujące zasady etyczne i moralne.

Zdesperowni bezmiarem niesprawiedliwości, w  okolicznościach  ciągłego lekceważenia przez wszystkie prokuratury i sądy naszych kilkunastu  wniosków w obronie zdrowia, życia i mienia mieszkańców Łowicza oraz Polski żadamy  oficjalnego  ogłoszenienia  przed całym światem, że wymiar sprawiedliwości w Polsce wykonuje tajny wyrok śmierci na Narodzie Polskim.

Zamiast skazywania Polaków  na powolne konanie w cierpieniach niech lepiej Pan Prokurator Generalny w humantarnym geście wyda nakaz służbom policyjnym wykonania od razu, na oczach całego świata, zbiorowej egzekucji  29 tysięcy niewinnych mieszkańców  Łowicza, strzałem w tył głowy, tak jak robili to żydowscy oprawcy w Katyniu.

Żadamy upowszechnienia ogłoszenia:
Wymiar sprawiedliwości w Polsce nie jest od obrony praw Polaków. Broni rzadzącą mniejszość narodową według  jurysdykcji talmudycznej.
Prokurator Generalny. Minister Sprawiedliwości. Minister Spraw Wewnętrznych”.


Maria Bejda, Teresa Wojda
Stowarzyszenie Regionalne Wsi Urzecze “Łowiczanie”
Inicjatywa Obywatelska Dorzecza Bzury i Słudwi
OBYWATELSKI RUCH OPORU

 

gość

#2036 NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!

2013-02-23 17:43:43

chory kraj to okupowany kraj, masz diagnozę działaj!!

chory kraj to okupowany kraj, masz diagnozę działaj!!
dlaczego musimy płacić DUŻO wyższe podatki niż w Anglii???
Bo jesteśmy biedni? Bo jesteśmy głupsi?
NIE!!!
Masz gorączkę, masz dreszcze, czujesz się rozbity to idziesz do lekarza, on powie ci jaką masz chorobę, ale to ty wiesz że jesteś CHORY! Bo zaatakowały cię bakterie, wirusy, grzyby, robale. Przecież nie tylko od wybitych zębów lub połamanych gnatów czujesz się CHORY, prawda?

Płacisz wysokie podatki, jesteś zły że mało zarabiasz, czujesz że to JACYŚ NIEWIDOCZNI "ONI" są za to odpowiedzialni, to po jaką cholerę potrzebny ci jeszcze do tego lekarz? Przecież widzisz i wiesz że ten kraj jest chory, czy jest pod OKUPACJĄ, tylko wystarczy to po raz pierwszy ZOBACZYĆ!!!

Czy widujesz codziennie niewidocznych okupantów,którzy są odpowiedzialni za twoje chore ciało? Jeśli tak to musisz pracować w laboratorium mikrobiologicznym!:)
Jeśli nie widzisz ich a mimo to wierzysz, że istnieją i że to przez nich jesteś CHORY to jesteś blisko poznania PRAWDY.
No właśnie, przecież już teraz wiesz że OKUPACJA to CHOROBA, otwórz oczy, pomyśl co i kto działa na szkodę naszego ORGANIZMU jakim jest nasza POLSKA.

Nie wystarczy raz na 4 lata iść do tego samego lekarza oszusta, który już ponad 20 lat leczy nas z takich dziwnych chorób jak: poczucie dumy narodowej, patriotyzmu, polskości i radość z posiadania własnego państwa.
Jeśli chcesz być zdrowy, być gospodarzem we własnym domu, to zrób pierwszy KROK, zacznij myśleć!

Przestań co 4 lata, za każdym razem z takim samym skutkiem, skakać z dużej wysokości z zamkniętym spadochronem, mózg jest jak spadochron najlepiej działa jak jest otwarty!!!
Zacznij od lepszego odżywiania i przestań jeść papkę medialną przygotowaną ci przez OKUPANTA do karmienia twojego mózgu.
Obudź w sobie DOBREGO DUCHA ZMIAN NA LEPSZE, przecież wiesz co jest DOBRE, a więc do DZIEŁA ZWYCIĘSTWA NAD OKUPANTEM !!!
chirho440