Protestujemy przeciw zmianie prawa dla poszukiwaczy zabytków

Komentarze

#602

Zależy mi na kompleksowej ochronie zabytków i stanowisk archeologicznych, na nie dopuszczeniu do ich grabieży i dewastacji przez "łowców skarbów". Przy dzisiejszym poziomie badań archeologicznych, gdzie kładzie się nacisk na badania nieinwazyjne, a w przypadku badań wykopaliskowych jednym z najważniejszych elementów jest kontekst, w jakim znajduje się zabytki, uważam za naganne umożliwianie amatorom rozkopywanie stanowisk i wyciąganie zabytków, co powoduje bezpowrotne zniszczenia i utratę materiałów do badań naukowych.

Katarzyna Julkowska (Kościan , 2023-07-16)

#606

Zaczna sie grabierze i nie bedzie nad tym kontroli

Sylwia Byrska (Frydrychowice, 2023-07-16)

#609

jestem historykiem, i nie są mi obojętne zabytki kultury

Paweł Włoczewski (Grodzisk Mazowiecki , 2023-07-16)

#614

Nie jestem przeciw poszukiwaczom, ale uważam, że skutki nowelizacji pogłębią istniejące patologie i dodadzą nowe.

Krzysztof Fokt (Kraków, 2023-07-16)

#615

Bo jest to bardzo zła nowelizacja.

Sławomir Kałagate (Zielona Góra, 2023-07-16)

#618

Jestem archeologiem i uważam tą nowelizację za oburzającą z wszystkich powodów podanych w petycji. Detektorystów i innych niszczycieli dziedzictwa archeologicznego powinno się bezwzględnie ścigać karnie.

Piotr Zeman (Gorzów Wielkopolski, 2023-07-16)

#622

Jestem archeologiem, w przegłosowanej nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami widzę realne zagrożenie dla zachowania i badania najstarszego dziedzictwa kulturowego. Ponadto nowelizacja przyznaje amatorskim poszukiwaniom większe uprawnienia niż archeologom. Naukowcy, aby uzyskać zezwolenie na badania prowadzone w podobnym zakresie muszą spełnić szereg warunków, które zostały pominięte w przypadku poszukiwań amatorskich.

Mariusz Wyczółkowski (Kętrzyn , 2023-07-16)

#627

Jestem archeologiem i konserwatorem zabytków, który 40 lat pracy poświęcił ochronie zabytków archeologicznych i nie mogę być obojętny na próbę bezmyślnego niszczenia zabytków archeologicznych, a przy okazji robienia na tym interesu materialnego przez nieuków i wandali.

Jacek Wysocki (Biedowo, 2023-07-16)

#632

Ta ustawa to absurd

Maciej Gembicki (Lubanie, 2023-07-16)

#633

Ponieważ wszystkie zabytki archeologiczne i historyczne powinny być chronione przez prawo na całym świecie. Przez ostatnie stulecie wypracowano odpowiednie ustawy i zbudowano system konserwatorstwa w naszym kraju
Propozycja aprobowana przez Sejm prezentuje zupełny brak odpowiedzialności, brak kultury i nagą chciwość zainteresowanych oraz uchwalających.

Jan Tyszkiewicz (Warszawa, 2023-07-16)

#635

Jestem archeologiem i uważam za absurdalne, że preferencyjne warunki do poszukiwania zabytków otrzymują amatorzy a ludzie wykształceni i zajmujący się profesjonalnie badaniem przeszłości dalej są objęci przestarzałymi i uciążliwymi procedurami urzędowymi.

Michał Rutkowski (Kraków, 2023-07-16)

#638

Podpisuję tą petycję ponieważ przegłosowane zmiany, w mojej opinii, jako archeologa zajmującego się badaniem pól bitewnych i na co dzień współpracującego z detektorystami, są wysoce szkodliwe, będą prowadziły do degradacji stanowisk archeologicznych a dodatkowo wprowadzają nierówność w traktowaniu różnych grup społecznych i zawodowych. Proponowane zmiany w żaden sposób nie rozwiązują problemów ochrony zabytków a wpływają jedynie na zaognienie sporu.

Marcin Czarnowicz (Kraków, 2023-07-16)

#648

Ustawa jest wadliwa

Rafał Sztuczka (Toruń , 2023-07-17)

#651

Jako archeolog czynnie wykonujący swój zawód nie zgadam się z nowelizacją ustawy. Zaistniała sytuacja jest karygodna i uwłacza wszystkim osobom, które poświeciły niejednokrotnie długie lata na zdobycie tytułu naukowego i niezbędnego doświadczenia w archeologii.

Beata Sobko (Łódź, 2023-07-17)

#657

Jestem przeciwko dewastacji stanowisk archeologicznych, zwłaszcza tych jeszcze niezewidencjonowanych (bo tych ustawa przecież nie chroni). Legalizacja szabrownictwa....

Kamilla Waszczuk (Cielimowo, 2023-07-17)

#659

Chcę chronić zabytki, znać historię którą tworzą, oglądać je w muzeum, czytać o odkryciach naukowych, całym sercem jestem za archeologami ❣️❣️❣️

Joanna Prawniczak (Gniezno , 2023-07-17)

#662

'Poszukiwanie skarbów' jest zagrożenim dla dziedzictwa kulturowego Polski. Ludzie zajmijący się tym procederem robią to dla zarobku i zgłaszają tylko te znaleziska, których nie udało im się sprzedać.

Konrad Ziółkowski (Poznań, 2023-07-17)

#663

Ponieważ obawiam się o zachowanie naszego narodowego dziedzictwa kulturowego!

Daniel Żychliński (Poznań, 2023-07-17)

#666

Jestem doświadczonym archeologiem i wiem jak działają wykrywaczowcy. Dziedzictwo kulturowe należy bezwzględnie chronić, podobnie jak dziedzictwo narodowe.

Jan Gancarski (Krosno, 2023-07-17)

#669

Ponieważ ochrona zabytków jest zbyt ważna, aby zostawić ją przypadkowym osobom.

Bogumił Rudawski (Poznań, 2023-07-17)

#675

Jestem historykiem. Zgadzam się z wywodem petycji, i uważam, że wszelkie poszukiwania archeologiczne powinny być przeprowadzane przez fachowych archeologów w ramach uznanych procedur warsztatowych, być transparentne i należycie udokumentowane. Istnieje znaczące zagrożenie niszczenia nie tylko stanowisk archeologicznych, ale i innych obiektów zabytkowych i miejsc pamięci narodowej (miejsc spoczynku poległych i zamordowanych przez okupantów i dyktaturę komunistyczną), i uniemożliwienia identyfikacji szczątków poległych i zamordowanych - dla zysku, bez szacunku dla przeszłości.

Franciszek Dąbrowski (Warszawa, 2023-07-17)

#676

Działalność wielu detektorystów jest szkodliwa - niszczą bezmyślnie stanowiska archeologiczne, nie zgłaszają nikomu znalezisk, zawłaszczają je nie dając możliwości eksponowania ani opracowania zabytków. Większość z nich nie zna prawa (myślą, że jako znalazcy zabytku stają się jego wlascicielami).

Wielu z nich traktuje poszukiwania jako zabawę, nie myśląc o tym, że niszczą kontekst zabytku. Nie znają wymogów stawianych dokumentacji archeologicznej.

Ponadto, jako, że archeolog jest zawodem prawnie regulowanym i nie można go wykonywać nie spełniając warunków określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z jakiego powodu osoby bez stosownego wykształcenia i doswiadczenia mogą prowadzić prace ziemne bez pozwoleń, a zawodowi archeolodzy muszą, mimo uprawnien, składać i posiadać szereg dokumentów na profesjonalne badania?

Małgorzata Zalewska (Wrocław, 2023-07-17)

#677

Uważam, że nowelizacja ta jest szkodliwa dla Archeologicznego Dziedzictwa Kulturowego Polski.

Piotr Kotowicz (Sanok, 2023-07-17)

#679

Ustawa o ochronie zabytków... ma z definicji służyć ochronie zabytków, a nie zabawie zabytkami!

Marcin Wąs (Gdańsk, 2023-07-17)

#682

Obowiązujące przepisy mają za zadanie jak najlepiej chronić dziedzictwo archeologiczne, a proponowana nowelizacja jest szkodliwa dla dziedzictwa i można ją porównać z gorączkę złota.

Magdalena Konczewska (Trzebnica, 2023-07-17)

#683

Jestem przeciwna danej ustawie.

Karolina Lazewska (Poznan, 2023-07-17)

#684

To zła ustawa

Marcin Makosa (Szczecinek, 2023-07-17)

#686

Jestem archeologiem któremu leży na sercu ochrona dziedzictwa narodowego swojego kraju. Wejście w życie nowej ustawy przyczyni się do jego stopniowego niszczenia a wysiłki naukowców nad odtwarzaniem historii staną pod znakiem zapytania. To skandaliczne że w kraju w którym na każdym kroku podkreślane są troska o przekazywanie wiedzy historycznej i patriotyzm podejmuje się kroki zupełnie temu przeczące i ustawowo pozwala się ograbiać społeczeństwo z własnej spuścizny kulturowej do której źródła archeologiczne bezsprzecznie należą.

Agata Sztyber (Kraków , 2023-07-17)

#690

Chce pomóc

Julia Potulska (Gdańsk , 2023-07-17)

#691

Nie zgadzam się na nieodpowiedzialną i grożącą niszczeniu dziedzictwa archeologicznego liberalizację prawa

Piotr Niemiec-Miśkiewicz (Balczewo, 2023-07-17)

#695

Uważam, że to co robi parlament jest absurdalne.

Karolina Teczar (Dąbrowa Tarnowska , 2023-07-17)

#699

Nie chce złodziei z wykrywaczami

Maciej Szyszka (Gdańsk , 2023-07-17)

#700

ustawa nie została poprzedzona programem pilotażowym umożliwiającym należytą ocenę zagrożenia niekontrolowanego pozyskiwania zabytków i niszczenia stanowisk archeologicznych

Bogdan Kościński (Gdańsk, 2023-07-17)

#703

Podpisuję ponieważ jestem archeologiem i muzealnikiem i taka forma ustawy jest dla mnie bardzo niepokojaca

Iwona Kowalczyk-Mizerakowska (Ząbki, 2023-07-17)

#705

Parafrazując klasyka. Spieszmy się badać...

Artur Grabarek (Warszawa, 2023-07-17)

#707

Nie zgadzam się z nową wersją ustawy. JESTEM PRZEKONANY ŻE NIE WYJDZIE TO NA DOBRE ANI ZABYTKĄ ANI STANOWISKĄ ARCHEOLOGICZNYM

Krzysztof Jasiak (Czacz, 2023-07-17)

#708

Toto je velice vážný a bohužel necitlivě a bez potřebného kompetentního pohledu a potřeb archeologie a památkové péče učiněný krok, který může způsobit problémy se stavem archeologických lokalit a pohybem artefaktů nejen pro polské prostředí, ale také pro archeologické prostředí celé střední Evropy!

Roman Křivánek (Praha, 2023-07-17)

#710

Jestem archeologiem i mam świadomość jak bardzo negatywnie proponowane zmiany wpłyną na warunki ochrony dziedzictwa archeologicznego w Polsce. Uważam, że powinniśmy przekazać przyszłym pokoleniom coś więcej niż długi do spłacenia.

Julia Siemaszko- Dziób (Suwałki, 2023-07-17)

#712

W Sejmie pomyślnie przegłosowany został poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w zakresie dotyczącym regulacji poszukiwań zabytków. Szczegółowo na temat szkodliwości postulowanych zmian pisało wiele instytucji, stowarzyszeń i fundacji archeologicznych oraz konserwatorskich. Najwyraźniej przed zbliżającymi się wyborami nie jest to problemem...

Waldemar Ossowski (Gdańsk, 2023-07-17)

#714

Podpisuję, ponieważ cenię wyżej: dobre zmiany niż destrukcyjne zmiany; mądre dalekowzroczne reformy systemu ochrony zabytków w naszym kraju, niż krótkowzroczny koniunkturalizm, potencjalnie grożący nieodwracalnymi zniszczeniami; partnerską współpracę archeologów z badaczami społecznymi niż upolitycznione knucie z hienami cmentarnymi...

Anna Zalewska (Warszawa-Łódź, 2023-07-17)

#715

Zgadzam się z petycją

Sebastian Górny (Bogdanowo, 2023-07-17)

#717

zgadzam się z petycją

Michał Kara (Poznań, 2023-07-17)

#728

zgadzam się z petycją

Małgorzata Majchrzak-Górna (Bogdanowo, 2023-07-17)

#730

Nowelizacja przepisów szkodzi zabytkom archeologicznym

Ewa Trawicka (Straszyn, 2023-07-17)

#735

Mimo kilku dobry i potrzebnych zapisów, projekt zawiera również kilka dyskwalifikujących: np. zbyt mała odległość ochronna od zarejestrowanych zabytków oraz ryzyko celowego niszczenia nowoodkrytych stanowisk z chęci uzyskani nagrody.

Ludwika Jończyk (SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE, 2023-07-17)

#736

Business as usual jak zawsze wygrywa z dziedzictwem narodowym:(

Anna Juga-Szymańska (Warszawa, 2023-07-17)

#737

.

Agnieszka Muniak (Krosno Odrzańskie , 2023-07-17)

#741

Jestem przeciwna łagodzeniu przepisów dotyczących poszukiwania zabytków archeologicznych przez amatorów.

Anna Sendłak (Suchowola , 2023-07-17)

#743

Zgadzam się w 100% ze wszystkimi postulatami Zarządu Głównego Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich!

Tomasz Purowski (Warszawa, 2023-07-17)

#750

w pełni popieram argumenty zawarte w petycji.

Wojciech Mądry (poznań, 2023-07-17)

#755

ta ustawa to zamach na nasze dziedzictwo

Janusz Budziszewski (Warszawa, 2023-07-17)

#756

Jako osoba pracująca na codzień z zabytkami rozumiem jak niszcząca jest ta nowelizacja dla nauki i stanowi ryzyko wstrzymania badań nad znaleziskami.

Maciej Pawlikowski (Cambridge, 2023-07-17)

#757

Jestem przeciw niszczeniu dziedzictwa archeologicznego

Dariusz Krasnodębski (Warszawa, 2023-07-17)

#764

Z głupotą trzeba walczyć!

Zenon Teska (Kisielice, 2023-07-17)

#767

Jestem przekonany, że dziedzictwo archeologiczne należy do wszystkich pokoleń Polaków, a nie tylko do tych z nas żyjących dzisiaj, którzy mają ochotę w nim szperać bez żadnej kontroli i przygotowania.

Adam Izdebski (Jena, 2023-07-17)

#770

Przez lata byłem zaangażowany w tworzenie systemowych ram współpracy archeologów ze środowiskiem poszukiwaczy, podejmowałem też działania służące wypracowaniu dobrych wzorców (i z satysfakcją zachowuję w pamięci przykłady wspólnie realizowanych projektów) i nie mam wątpliwości, że jakiś dobry modus operandi w tym zakresie jest nam wszystkim bardzo potrzebny - ale ten projekt jest po prostu zły, obarczony szeregiem wad systemowych i nieuwzględniający oczywistej zasady "tyle praw, co obowiązków":
1. nagrody finansowe mogą doprowadzić do zdemolowania stanowisk w celu uzyskania "odpowiednio cennych" znalezisk; mogą być też przyczyną wprowadzania do obiegu atrakcyjnych zabytków z zagranicy, co doprowadzi niekontrolowanych fałszerstw naukowych; amatorskie poszukiwania nie powinny być czynnością dochodową, bo zaczną przypominać jakieś dziwne safari, w którym to strzelec będzie wynagradzany za ustrzelenie lwa;
2. niejasność w zakresie oceny, co jest zabytkiem - wg nowelizacji prawo do tej oceny przysługuje znalazcy, co jest nieporozumieniem;
3. strefa wyłączona z poszukiwań to (m.in.) 10 m. do zabytku rejestrowego - co dowodzi braku orientacji w realiach archeologicznych i jest wręcz gwarancją nadużyć;
4. formalności, których muszą dopełnić poszukiwacze są znacznie bardziej uproszczone, aniżeli jest to w przypadku archeologów - co jest kolejnym nieporozumieniem;
5. procedurę uzyskiwania pozwoleń miałaby zastąpić aplikacja, która nie istnieje (nawet w formie pilotażowej!) - co jest obrazem życzeniowych intencji i nie powinno być podstawą stanowienia prawa.

Tomasz Nowakiewicz (Warszawa, 2023-07-17)

#771

Zgadzam się z treścią petycji. Nie można pozwolić na niszczenie stanowisk.
Każdy zabytek niesie ze sobą niepowtarzalną historię, a nowelizacja spowoduje że bezpowrotnie stracimy informacje o danym przedmiocie.

Joanna Reiter (Kosakowo, 2023-07-17)

#772

Małgorzata Żyła

Małgorzata Żyła (Maniewo, 2023-07-17)

#773

Ponieważ dziedzictwo kulturowe jest ważne, poszukiwacze nie wiedza, że poza samym zabytkiem ważny jest kontekst miejsca w którym go znaleziono, jakiej był warstwie itd.

Anna Wyrwa (Poznań, 2023-07-17)

#774

Jestem pasjonatką historii

Joanna Konarska (Tomaszów Mazowiecki, 2023-07-17)

#775

Jestem archeologiem i nie zgadzam się na tak barbarzyńską ustawę.

Wiktoria Ratajczak (Siechnice, 2023-07-17)

#777

Zgadzam się z treścią petycji i obawiam się długoterminowych konsekwencji jakie będzie miało wprowadzenie nowelizacji ustawy. Jako badacza interesuje mnie to co towarzyszy metalowym zabytkom, a nie same zabytki.

Aldona Mueller-Bieniek (Warszawa, 2023-07-17)

#778

Podpisuję, ponieważ przewidziane w ustawie zmiany mogą przyczynić się do zniszczenia informacji o przeszłości.

Konrad Lewek (Kraków, 2023-07-17)

#789

Bo dziedzictwo kulturowe trzeba wspierać.

Nicolai Batog (Poznań , 2023-07-17)

#793

Uważam, że ta nowelizacja będzie szkodliwa dla dziedzictwa archeologicznego.

Michał Sip (Szamotuły, 2023-07-17)

#796

Podpisuje, ponieważ jestem studentką archeologii i jestem przeciwko tej ustawie.

Marta Jańczyk (Dolsk, 2023-07-17)

#797

Podpisuję, ponieważ ustawa w tym brzmieniu będzie działać na szkodę dziedzictwa kulturowego Polski.

Joanna Urban (Warszawa, 2023-07-17)

#798

Dziedzictwo ludzkie nie jest na sprzedaż. A zmiany w prawie to kiełbasa wyborcza, żeby kupić detektorystów jako wyborców. Poza tym jest to celowe usunięcie archeologów od ich zawodu i nauki. W żadnym cywilizowanym kraju tak nie jest i nie może być!

Kuba Łada-Siwiec (Wrocław, 2023-07-17)

#800

Tak trzeba.

Aleksander Piasecki (Białystok, 2023-07-17)



Płatne ogłoszenie

petycja zostanie rozreklamowana wśród 3000 os.

Dowiedz się więcej...