Domagamy się budowy stacji Łódź Centrum

adam

/ #35 Re:

2015-06-22 20:22

#1: -  

 

Metro dla Łodzi. Tunel średnicowy powinien mieć stacje kolejowe co kilkaset metrów

 
Uwagi do inwestycji "Budowa tunelu średnicowego w m. Łodzi"
Sądzę że tunel powinien być wybudowany, wzorem podobnych, identycznych co do istoty sprawy inwestycji, tunelu w Monachium (rok inwestycji 1972) czy tunelu w Madrycie, z miejscem na stacje kolejowe co 700- 1000 metrów.
 
Stacje te nie muszą powstać od razu, istotne jest jednak takie zaplanowanie całej inwestycji, aby stacje mogły zostać oddane do użytku w perspektywie kilku/ kilkunastu lat od daty oddania tunelu do użytku. Rozumiem ograniczenia finansowe, jednakże bezcelowa wydaje się budowa tunelu dla pociągów kolei miejskich z tak niewielką (od 1 do 3) liczbą stacji pośrednich. Chcąc rozwiązać problem sugeruję rozmieszczenie w tunelu miejsc na stacje co 700-800 metrów, bez określenia dat ich uruchomienia.
Sądzę że bardziej celowe jest uruchomienie projektu bez stacji pośrednich, za to z miejscem na budowę ich w perspektywie kilku lat, niż uruchomienie tunelu z 1, 2, lub 3 stacjami pośrednimi, bez możliwości rozwoju systemu w przyszłości.
 
Czy czytali Państwo komentarze prasowe w stawie stacji "Łódź Centrum"? Wg dyskutantów, kolej w Łodzi obsługuje ok. 1 do 2 % mieszkańców, a cykl co 30 minut jest uważany za bardzo dobrą ofertę przewozową. Sądzę że po budowie tunelu średnicowego kolej w regionie Łodzi, zamiast przewozić ok. 1 mln pasażerów rocznie, mogłaby przewozić ok. 60- 80 mln pasażerów rocznie. Skąd te dane? System S-bahn w Berlinie przewozi rocznie ok. 414 mln pasażerów. Zapewnienie tej samej jakości usług przewozowych w Łodzi, z pociągami na linii średnicowej co 2- 3 minuty w szczycie przewozowym, pozwoliłoby zrealizować taką pracę przewozową dzięki 4-5 liniom SKM kursującym co 15- 20 minut w szczycie. Sieć kolei miejskiej w Łodzi ma szansę stać się rodzajem naziemnego metra, ale wymogiem jest budowa odpowiednio gęsto rozmieszczonej sieci przystanków w centrum miasta. Przypominam, że nie jest to konieczne natychmiast. Powinno się jednakże pozostawić zaplanowane miejsca w tunelu pod liczne, gęsto rozmieszczone stacje pośrednie.
Mam wątpliwości co do doświadczenia obecnych projektantów tej inwestycji. Odnoszę wrażenie że nie przyglądali się podobnym inwestycjom. Także w Warszawie problemem dla linii średnicowej jest brak przystanków pośrednich, np. przystanku Bracka/ Nowy Świat. Usytuowanie stacji Łódź Fabryczna względem centrum miasta jest takie jak usytuowanie stacji Warszawa Powiśle względem centrum Warszawy. Stacja Powiśle nie obsługuje większego ruchu z centrum miasta, pasażerowie wybierają inne formy transportu niż kolej. Trudno sądzić że w Łodzi miałoby być inaczej.

A. Fularz