Domagamy się budowy stacji Łódź Centrum


Gość

/ #49

2015-06-26 09:19

Budowa tunelu średnicowego, który stanowi drugi etap inwestycji dworca Łódź Fabryczna i węzła multimodalnego, powinien pozwolić na zdyskontowanie dotychczas poniesionych przez PKP PLK SA, Miasto Łódź oraz Urząd Marszałkowski nakładów inwestycyjnych w infrastrukturę transportową i jej eksploatację poprzez udrożnienie w skali kraju połączeń kolejowych północ-południe i wschód-zachód w regionie łódzkim, poprawę dostępności mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz zwiększenie udziału transportu kolejowego w strukturze transportu aglomeracji łódzkiej.
Przebudowa węzła kolejowego dużego miasta powinna być obliczona na dziesięciolecia przewidywalnego rozwoju i dopasowana do jego celów strategicznych. Obsługa kolejowa w naturalny sposób powiązana jest z regionem, krajem i siecią europejską. Zgodnie z prawidłami zrównoważonego rozwoju, powinna stać się podstawowym atrybutem regionu i jego ośrodka – miasta metropolitalnego. Decyzja o wyborze wariantu realizacji tunelu kolejowego pod centrum Łodzi, w zakresie liczby i lokalizacji przystanków pośrednich, wymaga zatem integracji działań centralnych i lokalnych. Wymaga skoordynowania długookresowego planowania w celu osiągnięcia zrównoważonego i efektywnego systemu transportu pasażerskiego kraju, regionu i aglomeracji. Regionalna strategia Rozwoju Transportu 2020 nosi podtytuł: „Łódzkie dostępne” i zakłada priorytety dla transportu kolejowego realizowane poprzez rozbudowę systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, kolejne etapy modernizacji istniejących i budowy nowych przystanków jako węzłów multimodalnych, sprzyjających poprawie dostępności do przewozów koleją.
Lokalizacja przystanków kolejowych w centrum miasta jest strategicznym atutem tunelu w systemie. Wariant bez przystanków jest niewykorzystaniem faktu budowy tunelu średnicowego pod centrum miasta. Mankamentem wariantu z jedną stacją Ogrodowa (projektowana stacja o długości peronów =400m) jest zarówno jej przewymiarowanie, jak i lokalizacja peryferyjna w stosunku do osi transportowych miasta. Najbardziej sprawnym, wpisującym się w cele strategiczne całości programu inwestycyjnego jest wariant trzeci, z przystankiem Zielona, zlokalizowanym na przecięciu z Łódzkim Tramwajem Regionalnym, o prognozowanym potoku pasażerów rzędu 14,5 tys/dobę. Modernizacja pierwszego etapu ŁTR była realizowana w ramach projektu unijnego, obecnie przygotowywana jest aplikacja dla drugiego etapu, w którym Łódź razem ze Zgierzem, Pabianicami i Ksawerowem składa projekt rozbudowy tej linii tramwajowej. Projekt ŁTR i projekt tunelu średnicowego mając wspólny przystanek, jako węzeł intermodalny, wspomagałyby argumentację na rzecz obydwu projektów. Lokalizacja przystanku na przecięciu z najważniejszą linią tramwajową w mieście i aglomeracji, 200 metrów od ul. Piotrkowskiej, w pobliżu wielu urzędów i instytucji gwarantowałaby dużą frekwencję pasażerów i pozwoliłaby tym ostatnim na szybki i komfortowy dojazd z wielu oddalonych punktów aglomeracji łódzkiej do samego centrum Łodzi. Kolej – zamiast, jak obecnie, marginalnym – stałaby się jednym z podstawowych środków transportu.
Właściwa, zdaniem Miasta i Województwa, lokalizacja przystanków osobowych zapewni wzrost liczby pasażerów w kolejach o ponad 14 tys. pas/dobę w stosunku do wariantu bez przystanków.
Lokalizacja przystanków nie narusza, a uzupełnia funkcje węzła multimodalnego Łódź Fabryczna, stanowiąc o zwiększeniu dostępności do kolei. Biorąc pod uwagę fakt, że po wybudowaniu tunelu Łódź Fabryczna będzie węzłem zlokalizowanym na skrzyżowaniu dwóch dużych ciągów przewozowych: Białystok/Lublin–Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań oraz Trójmiasto-Bydgoszcz-Toruń-Łódź-Częstochowa-Katowice/Kraków lokalizacja przystanków na linii średnicowej zwiększy atrakcyjność dworca jako punktu przesiadkowego w ruchu dalekobieżnym.
Lokalizacja wskazanego przystanku osobowego jest możliwa technicznie po wprowadzeniu niewielkiej korekty niwelety w rejonie ulicy Zielonej, korekty mieszczącej się w zakresie obowiązującej Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach Realizacji Inwestycji. Wskazane uzupełnienie badań geologicznych i zakresu ekspertyzy stanu technicznego budynków w korytarzu skorygowanej linii może być wykonane w czasie nie naruszającym obecnych harmonogramów projektowania i ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację inwestycji w trybie projektuj i buduj jeszcze w bieżącym roku.