Petycja dot. ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - za wolnością i prawem artystów do decydowania o swoim wynagrodzenie i przeciwko zbędnemu pośrednictwu OZZ w streamingu
Apel do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury, Marszałka Sejmu, Marszałek Senatu oraz Prezydenta RP o niezwłoczną implementację Dyrektywy DSM z zachowaniem dla artystów wykonawców prawa, swobody i wolności do decydowania o swoim wynagrodzeniu, bez narzucania przepisów ograniczających tę wolność artystów i bez wprowadzania zbędnych zapisów o pośrednictwie organizacji zbiorowego zarządzania w wypłacie wynagrodzenia za streaming dla artystów wykonawców utworów muzycznych do ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych - krzywdzących artystów wykonawców i innych uprawnionych oraz destabilizujących cały polski rynek muzyczny.
Jednocześnie zachęcamy rząd i parlament do:
1. Honorowania swobody zawierania umów i ich poszanowanie;
2. Zwiększenia inwestycji w edukację muzyczną i kulturalną społeczeństwa;
3. Wspierania budowy społeczeństwa szanującego prace twórców, artystów i producentów muzycznych;
4. Wspierania inicjatyw zwiększających świadomość konsumentów nt. wartości muzyki i zachęcających do zwiększania nakładów obywateli na muzykę;
5. Wprowadzanie rozwiązań, które nie doprowadzą destabilizacji i dewastacji rynku muzycznego oraz utraty części wynagrodzenia za streaming przez uprawnionych;
Wzrost świadomości społeczeństwa na temat wartości muzyki i jej roli w życiu społecznym i każdego z nas może skłonić większą liczbę obywateli do poszanowania praw twórców, wykonawców i producentów i zachęci do płacenia za dostęp do muzyki w streamingu, co realnie może przełożyć się na nawet 5-6-krotny wzrost wynagrodzeń zarówno twórców, jak i wykonawców i producentów ze streamingu - bez odbierania należnego wynagrodzenia innym uprawnionym!
ARTYSTA SAM MOŻE ZDECYDOWAĆ O MODELU WYPLATY WYNAGRODZEŃ ZE STREAMINGU - CZY CHCE SIĘ ROZLICZAĆ PRZEZ WYTWÓRNIĘ, DYSTRYBUTORA, NIEZALEŻNIE, BEZPOŚREDNIO CZY PRZEZ OZZ ARTYSTÓW. TA WOLNOŚĆ WYBORU POWINNA ZOSTAĆ ZACHOWANA
I ZAGWARANTOWANA, A NIE OGRANICZONA OBOWIĄZKOWYM POŚREDNICTWEM OZZ I ODBIERANIEM WSZYSTKIM ARTYSTOM CZĘŚCI ICH WYNAGRODZENIA ZA OBOWIĄZKOWE INKASO, KTÓRE JEST DZIŚ ZBĘDNE.
Zbędne pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania artystów wykonawców to:
- utrata swobody do decydowania o warunkach wypłaty wynagrdozenia za streaming;
- straty wszystkich artystów z tytułu inkasa na poziomie ok. 20-25%;
- komplikowanie systemu dystrybucji cyfrowej muzyki przez wprowadzanie dodatkowego, zbędnego pośrednika, który nie wnosi żadnej dodatkowej usługi dla artystów, ani wartości dadanej w procesie dystrybucji cyfrowej muzyki, a pobierałby od 20 do 25% z należnych artystom wynagrodzeń za streaming muzyki;
- ryzyko utraty większej części wynagrodzenia przez artystów, z powodu braku transparentności rozliczeń przez organizacje zbiorowego zarządzania artystów wykonawców;
- dodatkowe straty artystów wykonawców, a także twórców i wydawców z powodu podniesienia kosztów obsługi całego systemu streamingu muzyki w Polsce przez serwisy streamingowe;
- obniżenie wartości całego polskiego rynku muzycznego i spadek jego dynamiki wzrostu;
- zmniejszenie zatrudnienia w sektorze muzyki;
- obniżenie konkurencyjności i dodatkowe osłabienie polskiego rynku muzycznego;
- ryzyko bankructwa dla małych niezależnych firm muzycznych (z powodu przeciążenia kosztami księgowo-prawnymi rewizji i obsługi setek tysięcy ważnych umów);
- mniej środków na inwestycje w nagrania nowej polskiej muzyki;
- mniej środków na promocję nowej polskiej muzyki w streamingu;
- mniej nowych wydań, tzw. reedycji stratej polskiej muzyki;
- mniejsze wpływy dla sektora koncertowego, napędzanego nowymi nagraniami ze streamingu;
- ryzyko zmniejszego jakości i zakresu wsparcia dla promocji polskiej muzyki przez serwisy streamingowe (na rzecz innych krajów regionu);
- ryzyko zalewu polskich sądów pozwami przez artystów o nierzetelne rozliczanie przez organizacje zbiorowego zarządzania artystów (dziś artyści otrzymują bardzo precyzyjne rozliczenia za każde pojedyncze odtworzenie swojego utworu - w przypadku OZZ artysta straci nad tym kontrolę);
- ryzyko spadku zatrudnienia pośród muzyków sesyjnych w sektorze nagrań;
Nadmierna, niepotrzebna i szkodliwa regulacja może doprowadzić do regresu całego polskiego rynku muzycznego i przynieść straty tysiącom wykonawców, twórców, producentów oraz firm muzycznych i pogorszyć dostęp do muzyki dla obywateli.