Protest przeciwko traktowaniu pasażerów linii kolejowej Łódź-Wawa

Tomasz Miodek
Autor petycji

/ #212 13 listopada

2014-11-17 08:39

Pozwolę sobie przekleić (zaznaczam, że nie moje)

Dodam, że z odbyć się miało jeszcze spotkanie władz Koluszek z Wojewodą Łódzkim odnośnie honorowania biletów PR-IC (ze strony PR), ale tu na razie jeszcze nic do mnie nie dotarło.

13.11.2014 odbyło się spotkanie z przedstawicielami grupy Łódź – Warszawa Ciężka Przeprawa, a przedstawicielami spółki PP InterCity.

W spotkaniu ze strony dojeżdżających udział wzięli:
- Anna Płocka, reprezentująca dojeżdżających z Koluszek;
- Krzysztof Szmigielski reprezentujący dojeżdżających z Żyrardowa;
- Krzysztof Jażdżyk, skierniewicki radny;
- moja skromna osoba, czyli Jędrzej Lenarcik, reprezentujący dojeżdżających ze Skierniewic.

Niestety w spotkaniu po raz pierwszy nie wziął udziału wicemarszałek województwa łódzkiego Pan Dariusz Klimczak. Powstrzymały go obowiązki zawodowe. Taki czas, musimy to zrozumieć.

W spotkaniu ze strony PKP IC udział wzięli:
- Pani Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP IC;
- Pan Marek Mazurek;
- Pan Marcin Pająk;
- Pan Krzysztof Szymański;
- Pan Andrzej Mikołajewski.

Niestety funkcji nie zapisałem, były to osoby od rozkładów jazdy oraz oferty. Mieliśmy usłyszeć konkrety, a spotkanie miało charakter bardzo roboczy, dlatego nie funkcja jest tu ważna a wypowiedziane słowa.

Rozmowę podzieliliśmy na kilka głównych segmentów:
- HONOROWANIE BILETÓW KM-PKP IC NA TRASIE SKIERNIEWICE - WARSZAWA
- FINALNY KSZTAŁT ROZKŁADU JAZDY PO 14.12.2014
- ZASTĘPCZA KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA
- CENY BILETÓW MIESIĘCZNYCH
- HONOROWANIE BILETÓW PR-PKP IC NA TRASIE SKIERNIEWICE - ŁÓDŹ

Przechodzimy do ustaleń:

HONOROWANIE BILETÓW KM-PKP IC NA TRASIE SKIERNIEWICE - WARSZAWA
Otrzymaliśmy informację, że obydwie spółki są po wyliczeniach, czy spina im się to biznesowo i wymianie korespondencji na ten temat. W chwili obecnej ze strony pracowników PKP IC obsługujących tę sprawę, wyszła rekomendacja do Zarządu spółki by honorowanie przedłużyć... UWAGA! DO KOŃĆA REMONTU! Chcieliśmy dokładnie poznać, jak wygląda ta sprawa i na jakim etapie jesteśmy. W chwili obecnej jest to kwestia dwóch – dwóch i pół tygodnia, aby wszystko było jasne. Przełom listopada i grudnia to moment w którym dowiemy o tym ostatecznie, ale na spotkaniu usłyszeliśmy, że w praktyce jest to już formalność (tutaj dziękuję szczególnie Panu Krzysztofowi Jażdżykowi, który wyraźnie przycisnął drugą stronę by takie jasne deklaracje padły i sytuacja w jakiej się znajdujemy była jasna dla każdego). Między wierszami dowiedzieliśmy się, że chcieli przedłużyć honorowanie ewentualnie o jakiś krótszy okres, ale po naszym ostatnim spotkaniu i wytłuszczeniu problemów oraz niepewności z tym związanych, zmienili podejście do bussines case'u, policzyli wszystko i przedstawiają Zarządowi rekomendację z datą „do końca remontu”.

FINALNY KSZTAŁT ROZKŁADU JAZDY PO 14.12.2014
Tutaj potwierdziliśmy sobie, to co zostało powiedziane na ostatnim spotkaniu. Teraz są to już oficjalne informacje:
- W Skierniewicach, Koluszkach i Żyrardowie w trakcie dobry w obydwie strony zawita 12 pociągów.
- średnio czas podróży skróci się o 25 minut, deklarowane czasy to 40 minut do Żyrardowa, 60 do Skierniewic, 80 do Koluszek. Ja bym jednak w chwili obecnej za pewnik bardziej brał po prostu odjęcie 25 minut od czasu jaki teraz zajmuje Wam podróż. Liczę na czasy poniżej 70 minut, co i tak już będzie dobrym wynikiem ze Skierniewic.
- Łodzianin z Warszawy Centralnej do Łodzi Widzewa ma jeździć w 1h 26 minut.
- Ze Skierniewic pociągi poranne będą odjeżdżać (w nawiasie godzina przyjazdu na Centralny) o 5:30 (6:25); 6:03 (7:00); 6:32 (7:26); 7:20 (8:15); 7:42 (8:39)
- Z Centralnego do Skierniewic pociągi będą odjeżdżać o godzinach – 15:30; 16:10; 16:35 (Baczyński); 17:10 (Łodzianin); 17:25 (Roździeński); 17:30 (przez Sochaczew i Mokrą); 17:40; 18:50.
- Jeśli chodzi o Roździeńskiego i Baczyńskiego. Ten pierwszy jedzie do Katowic i składać się będzie z 6-7 wagonów, z czego 2-3 będą dla nas i UWAGA! Nie będą objęte miejscówkami. Jeśli chodzi o Baczyńskiego, to ten jedzie do Wrocławia, będzie złożony z 10 wagonów z czego 6 nie będzie objętych miejscówkami.
- informacje o ulokowaniu w powyższych pociągach wagonów bez miejscówek dla nas, będą podawane najprawdopodobniej megafonowo i na tablicach świetlnych. Ten temat będzie dogadany, ale zwracaliśmy uwagę, że potrzebujemy jasnej informacji w jakich miejscach będą te wagony w składzie. Otrzymaliśmy też zapewnienie, że będą one stałe, czyli np. będą to kolejne wagony od czoła pociągu.
- Niestety ze względu na zamknięcie torowe między Grodziskiem a Zyrardowem i tzw. priorytetyzacją ruchu (więc ludzi jedzie do Warszawy niż w drugą stronę) pierwszeństwo w godzinach szczytu będą miały pociągi pospieszne wożące osoby pracujące w Warszawie. Niestety pierwszy pociąg do Łodzi wyruszać będzie z Warszawy o 10:10 jeśli dobrze zanotowałem.

ZASTĘPCZA KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA
W związku ze skróceniem czasów przejazdów oraz powrotem na trasy większej ilości pociągów, PKP IC deklaruje, że od 14 grudnia nie będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa. Oczywiście zadeklarowano, że jeśli rozkład nie będzie realizowany wg założeń z poprzedniego akapitu, to wracamy do rozmów i uruchamiamy autobusy. My jednak podnieśliśmy temat od drugiej strony, co zrobiła już Ania i Krzysztof na spotkaniu w Ministerstwie w zeszłym tygodniu, by przynajmniej na pierwszy tydzień nowego rozkładu utrzymać autobusy i by ludzie jednak mieli alternatywę. By nie przeprowadzać eksperymentu na ludziach. Przedstawiciele PKP IC zadumali się i chyba argumentacja do nich trafiła bo obiecali to sprawdzić i potwierdzić, czy uda im się przedłużyć umowy z przewoźnikami na tydzień. Wydaje się to fair układ. Jeśli pociągi będą jeździć 60-70 minut do Centralnego, to będzie to wynik lepszy niż autobusy z Zachodniej. Mi się już nudzi wystawanie w kolejkach w coraz chłodniejszych warunkach. Zatem tutaj nie rozrywałbym szat, jeśli nie będzie problemu z realizacją rozkładu jazdy. Jeśli będzie, ja już się postaram z ekipą wymienioną wyżej, żeby te autobusy znów zawitały u nas na stałe ). Macie moje słowo.

CENY BILETÓW MIESIĘCZNYCH
Do ich obniżki, podobnie jak do honorowania biletów, pracownicy PKP IC muszą przygotować bussines case. Do tego z kolei, muszą znać ilość pasażerów w konkretnych pociągach na biletach miesięcznych. W związku z powyższym podjęliśmy zobowiązanie o wdrożeniu w najbliższych tygodniach narzędzi, dzięki którym przy naszej współpracy będą oni mogli to zrobić a w następstwie policzyć i być może obniżyć ceny. W tym zakresie będziemy działać, a ja, gdy narzędzia zostaną wdrożone, poinformuję Was o tym i poproszę o współdziałanie we wspólnej sprawie.

HONOROWANIE BILETÓW PR-PKP IC NA TRASIE SKIERNIEWICE – ŁÓDŹ
Tutaj sprawa ruszyła się o tyle, że na początku przyszłego tygodnia PKP IC i PR spotykają się na pierwszej rundzie rozmów i będziemy wiedzieć, co my jako grupa musimy zrobić (jakie naciski wywrzeć, dane dostarczyć, rozmowy odbyć) by pomóc im w porozumieniu się.

To chyba tyle z rzeczy najważniejszych. Jeśli coś pominąłem (a było kilka tematów pobocznych typu obsługa osób niepełnosprawnych czy bilety elektroniczne/karty) to proszę Krzyśka i Anię o dopowiedzenie, bo ja już padam z nóg. Mam szalony dzień za sobą.

Jeszcze raz dziękuję całej ekipie za poświęcony czas.