3% dla nauki, 100% dla Polski

Komentarze

#5810

aktualnie studiuje bioinżynierię zwierząt i w przyszłości chce pracować jako naukowczyni. nie chce zarabiać najmniejszej krajowej, ponieważ myślę, że czas poświęcony na nauczenie się zawodów laboratoryjnych wymaga większych zarobków.

Stella Majerowicz (Kraków, 2026-05-09)

#5835

Podpisuje ponieważ Polska nauka potrzebuje wsparcia finansowego. Mam współpracę z kilkoma ośrodkami naukowymi w Polsce i wiem jak ciężko jest prowadzić badania naukowe bez dodatkowego wsparcia państwa. Obecna sytuacja naukowa nie zachęca niestety do powrotu do kraju, także mam nadzieję że zmiany nastąpią i że kiedyś też będzie motywacja aby do Polski wrócić.

Agnieszka Rybak-Wolf (Berlin, 2026-05-09)

#5845

Zawodowo zajmuję się nauką już 25 lat. Przez większość tego okresu musiałam pracować dodatkowo, żeby utrzymać siebie i swoją rodzinę. Nasze realne pensje bynajmniej nie wzrosły, natomiast wymagania, jakie się przed nami stawia, wzrosły wielokrotnie. Niedługo na polskich uczelniach oraz w instytutach badawczych zostaną jedynie sami pasjonaci i pasjontaki utrzymywani przez swoje rodziny.

Agnieszka Hensoldt (Wrocław, 2026-05-09)

#5846

Niech nam wiecznie przyświeca Carl Sagan.

Kacper Lisiak (Świnoujście, 2026-05-09)

#5848

Podpisuję ponieważ jestem naukowcem i nauczycielem akademickim i uważam, że obecne nakłady na naukę są śmiesznie niskie.
To się musi zmienić. Po tylu latach nauki, będąc w naukach ścisłych, szukając nowych technologii, myślę że powinienem zarabiać więcej i mieć większe możliwości finansowania badań.

Maciej Fronczak (Łódź, 2026-05-09)

#5864

Uniwersytet Gdański

Laura Banaszkiewicz (Gdańsk, 2026-05-09)

#5876

Praca w dziale "nauka" powinna być pracą dla najzdolniejszych, a nie dla tych, którzy mogą liczyć na pomoc rodziców. Obecnie dla wielu osób zdolnych jest, ze względu na warunki finansowe, mniej atrakcyjna niż proste prace w innych sektorach. Powoduje to ich odchodzenie gdzie indziej, tam, gdzie, jeśli mają nawet niskie dochody, mogą strajkować lub inaczej zwracać uwagę na trudności z np. utrzymaniem rodziny. Wielu z nich, choćby po to by nauka mogła się rozwijać, a za nią kraj, musi być w stanie prowadzić badania, a nie szukać pracy w sklepie, banku czy na poczcie. Kraju nie stać na taką rozrzutność!

Andrzej Rosner (Warszawa, 2026-05-09)

#5886

Akademia Sztuki w Szczecinie

Mikolaj Iwański (Szczecin, 2026-05-09)

#5889

W obliczu żenująco niskich nakładów budżetowych na sektor nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, trudno przejść obojętnie obok takiej inicjatywy.

Adrian Walkowiak (Caen, 2026-05-09)

#5894

In the Polish academia, salaries are too low, and there's not enough money to buy laboratory equipment. Too few research proposals have been accepted and funded.

LINGFENG GE (Warsaw, 2026-05-09)

#5895

Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH

Sylwster Arabas (Kraków, 2026-05-09)

#5899

Korzystam z rozwoju nauki

Bogusław Lindner (Piaseczno, 2026-05-09)

#5903

Uniwersytet Warszawski

Katarzyna Gajda (Warszawa, 2026-05-09)

#5907

Od ponad 20 lat pracuję na uczelni i patrzę jak system kruszeje i staje się coraz mniej wydolny. Jak odchodzą najlepsi. I jak z wolna wszystko wokół traci sens, pozbawione daru zwinności reagowania na nieuchronne dziejowe zmiany.

Żaneta Żegleń (Kraków, 2026-05-09)

#5908

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Mateusz Bajczyk (Poznań, 2026-05-09)

#5912

Politechnika Warszawska
Podpisuję ponieważ stypendia doktorantów w tym kraju to jakiś żart nie tylko pod względem kwoty ale i formuły. Doktoranci są niewidoczni dla banków, ponieważ stypendia w większości nie są uznawane jako źródło dochodu. Nasi rówieśnicy którzy zdecydowali się na klasyczną pracę na etacie nie tylko zarabiają więcej, ale mają możliwość wzięcia kredytu na zakup mieszkania, co zdecydowanie ułatwia np. podjęcie decyzji o założeniu rodziny. W tej formule ciężko jest poświęcić się stuprocentowo na pchaniu nauki do przodu, stąd duża część doktorantów zmuszona jest podjąć się pracy na etacie, a doktorat traktować jako dodatkowe poboczne zajęcie, na czym oczywiście cierpi nauka.

Marta Kurowska (Warszawa, 2026-05-09)

#5915

Podpisuję, ponieważ uważam, że nieakceptowalne jest, aby osoby pracujące w nauce dostawały pensję minimalną lub niewiele wyższą od minimalnej, pomimo wielu lat doświadczenia. W obecnej sytuacji istnieją tylko 2 możliwości dla młodych naukowców: wyjazd za granicę, gdzie czekają ich godne zarobki lub przebranżowienie (nawet proste zawody niewymagające wyższego wykształcenia zapewniają większą stabilność finansową i lepsze zarobki).

Karolina Przybylska (Wrocław, 2026-05-09)

#5924

Nauka jest tego warta!

Alicja Kowalska (Reda, 2026-05-10)

#5925

Instytut Farmakologii im. J. Maja PAN w Krakowie. Podpisuję, bo spadek nakładów na naukę i w konsekwencji "wygaszanie" sektora nauki jest widoczne od wielu lat. Nauka napędza innowacje, które są silnikiem gospodarki opartej na wiedzy. Edukacja i nauka to nie koszty, lecz inwestycja o najwyższej stopie zwrotu i to powinno być codziennie podkreślane i przypominane decydentom.

Irena Nalepa (Kraków, 2026-05-10)

#5927

Morski Instytut Rybacki - Państwowy Instytut Badawczy

Szymon Smoliński (Gdynia, 2026-05-10)

#5930

3% to minimum, zadbajmy o Polską naukę!

Justyna Orłowska (Toruń, 2026-05-10)

#5937

Politechnika Śląska

Bartłomiej Pawlik (Gliwice, 2026-05-10)

#5943

…nauka stoi u podstaw rozwoju - osobistego, gospodarczego, politycznego… W każdej sferze to ona jedna daje przewagę w działaniu i odkrywa prawdę, o którą coraz trudniej w naszym świecie!

Anna Wilczyńska (Kraków, 2026-05-10)

#5944

Nie zgadzam się na głodzenie polskiej nauki!

Alicja Neksowicz (Katowice, 2026-05-10)

#5954

Podpisuje, bo tak trzeba. Bez środków na badania i naukę, nasz rozwój nie zaistnieje. Tracimy wielką szansę cywilizacyjną.

Grzegorz Haber (Opole, 2026-05-10)

#5957

Źródłem sukcesu państw, które odgrywały kluczową rolę w historii, były przełomy naukowe oraz zdolność do wyprzedzania i kształtowania światowych trendów technologicznych i cywilizacyjnych.

Bez odpowiednich inwestycji w naukę i rozwój Polska nie będzie w stanie utrzymać długofalowego wzrostu gospodarczego ani budować własnej przewagi konkurencyjnej. Zamiast tego stanie się jedynie odbiorcą i dystrybutorem rozwiązań opracowanych przez inne państwa.

Przy obecnym poziomie finansowania działalność naukowa w Polsce staje się nieatrakcyjna ekonomicznie, a w wielu przypadkach wręcz niemożliwa do prowadzenia na godnym poziomie ze względu na warunki bliskie ubóstwu. Skutkuje to odpływem utalentowanych osób do sektora prywatnego lub za granicę, a także postępującym starzeniem się kadry akademickiej i obniżaniem jakości polskiej nauki.

Mateusz Rusiniak (Warszawa, 2026-05-10)

#5960

Zgadzam się z argumentami zawartymi w petycji. Uważam, że najlepszym sposobem na zatrzymanie wybitnych studentów i młodych badaczy na ścieżce kariery naukowej jest zachęta finansowa, której obecnie całkowicie brak.

Grzegorz Wałek (Kielce, 2026-05-10)

#5970

Uniwersytet Warszawski

Wojciech Kordyzon (Warszawa, 2026-05-10)

#5974

Jako student biotechnologii uważam, że badania w tym kierunku będą ważną częścią odpowiedzi na nadchodzace problemy, np. braki wody czy żywności

Karol Machowski (Wieliczka, 2026-05-10)

#5976

Jestem pracowniczką administracyjną uczelni, pracuję w Dziale HR i dostrzegam coraz większy problem z pozyskaniem, utrzymaniem i rozwojem pracowników badawczo-dydaktycznych. Uważam, że "trzymanie uczelni na głodzie" i zmuszanie pracowników oraz instytucji do "życia z grantów" ma poważne skutki uboczne, które nas niszczą. Nasz kraj, czyli dzwudziesta gospodarka świata musi zapewnić pracownikom szkolnictwa wyższego bezpieczne i godne funkcjonowanie z subwencji.

Barbara Smorczewska (Katowice, 2026-05-10)

#5977

Mamy świetnych naukowców. Jeśli chcemy rosnąć potrzebujemy innowacji. A innowacje porrzebują pieniędzy na badania.

Agnieszka Zawadzka (Warszawa, 2026-05-10)

#5984

Będąc doktorantem osobiście odczułem skutki braku wystarczających środków finansowych, zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Brak finansowania doktorantów po 4 roku studiów sprawia, że ukończenie doktoratu staje się bardzo trudne. Doktorant pod presją czasu musi szukać pracy dorywczej, która zapewni mu minimalne środki na przeżycie z miesiąca na miesiąc. W ten sposób zdanie pracy dyplomowej oraz termin obrony może znacząco się przeciągnąć. Tak duża presja wpływa na zdrowie psychiczne doktoranta oraz zniechęca go do kontynuowania kariery w akademii.

Karol Wydra (Wrocław, 2026-05-10)

#5985

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że to właśnie nauka pozwala na rozwój oraz podejście do tego problemu naszych reprezentantów w polityce.

Dariusz Schubert (Norwich, 2026-05-10)

#5990

Jestem naukowcem w Polsce. Uważam, że nasze badania są niezwykle ważne, a jednocześnie bardzo niedoceniane. W dorosłych życiu, mając rodziny, otrzymujemy pensje, które zwykle wystarczają na tzw. przetrwanie. Jest to demotywujące i sprawia, że wielu ludzi porzuca ten kierunek rozwoju na rzecz innej, lepiej płatnej pracy. Nauka pozwala nam zrozumieć otaczający świat, tworzyć nowe terapie i leczyć choroby. Chcielibyśmy by ta trudna praca, niejednokrotnie wykraczająca poza standardowe godziny, została w końcu doceniona - po to, by rozwój nauki i badań był możliwy. Z poważaniem, Marta Sztachera, starszy specjalista biolog.

Marta Sztachera (Robakowo, 2026-05-10)



Płatne ogłoszenie

Petycjeonline.com będzie reklamować tę petycję wśród 1000 osób.

Dowiedz się więcej...