Protestujemy przeciw zmianie prawa dla poszukiwaczy zabytków

Komentarze

#201

Sprzeciw dla samowolki, wsparcie dla prawdziwej archeologii

Tomasz Dranicki (Rumia, 2023-07-15)

#205

Ponieważ dziedzictwo jest nas wszystkich i trzeba o nie dbać. Bo miejsce zabytków jest w muzeach a nie prywatnych kolekcjach. Bo detektoryści nie rozumieją znaczenia kontekstu znaleziska (oczywiście są wyjątki). Większość nie chce się uczyć o zabytkach a liczą na szybki zysk albo na fajny przedmiot, który zasili im kolecję.

Michał Beda (Pabianice, 2023-07-15)

#206

W pełni popieram stanowisko kolegów Archeologów. Nie mozna dopuścic do rabunkowej "gospodarki" zasobami dziedzictwa narodowego.

Józef Dobosz (Poznań, 2023-07-15)

#207

Jestem archeologiem i ta ustawa mnie oburza!

Ewa Hanc-Maik (Łódź, 2023-07-15)

#209

Sprzeciwiam się proponowanym zmianom w ustawie, które uznaję za szkodliwe.

Tomasz Ratajczak (Poznań , 2023-07-15)

#211

Uważam tę nowelizację, dającą nieuzasadnione uprawnienia tzw. detektorystom, za skandaliczną i niezwykle szkodliwą dla naukowego badania przeszłości.

Andrzej Ćwiek (Poznań, 2023-07-15)

#216

Jestem archeologiem i dbam o zabytki!

Monika Łyczak (Kraków, 2023-07-15)

#218

Nie zgadzam się z poszukiwaniami wykrywaczami metalu bez zezwolenia Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków. Poszukiwacze powinni podlegać przepisom dotyczących badań archeologicznych.

Marian Glosek (Łódź, 2023-07-15)

#219

Nie zgadzam się na niszczenie stanowisk archeologicznych przez "eksploratorów", zasłaniających się niedokładnością lokalizacji, czy brak ochrony miejsc nowoodkrytych

Tomasz Nycz (Koniaków, 2023-07-15)

#222

Ustawa ta szkodzi dziedzictwu archeologicznemu Polski i nie tylko. Detektoryści nie powinni mieć większych ułatwień od archeologów na żadnej płaszczyźnie, nie mówiąc już o wypłatach pieniężnych. To wszystko prowadzi do zawodowego poszukiwania skarbów i dewastacji stanowisk archeologicznych.

Katarzyna Schellner (Konin, 2023-07-15)

#224

Ustawa zagraża dziedzictwu kulturowemu

Anna Głód (Poznań, 2023-07-15)

#225

nie zgadzam się na niszczenie stanowisk archeologicznych przez pozbawionych nadzoru konserwatorskiego tzw. detektorystów, którzy w rzeczywistości tworzą bandy najzwyklejszych rabusiów.

Marek Czarnecki (Warszawa, 2023-07-15)

#231

Jestem żoną archeologa. Zabytki znajdowane w ziemi to informacja dla naukowców wzbogacająca wiedzę historyczną. Oddanie tego w ręce poszukiwaczy skarbów, którzy robią to dla doraźnego zysku to działanie na szkodę kultury narodowej

Tatiana Wojda (Łódź , 2023-07-15)

#232

trzeba zatrzymać rabunkowe działania tak zwanych "poszukiwaczy", czyli złodziei.

Małgorzata Czarnecka (Warszawa, 2023-07-15)

#233

Podpisuję, ponieważ proponowane zmiany w ustawie będą działać na szkodę dziedzictwu narodowemu

Nazarij Buławka (Tarragona, 2023-07-15)

#235

Jako student archeologii, nie zgadzam się na ułatwianie niszczenia zabytków, przez tzw. Detektorystów/„Poszukiwaczy skarbowm. Ustawa ta będzie miała opłakane skutki dla naszego dziedzictwa oraz utrudni pracę archeologom

Wiktor Andrzejuk (Grabiszyce Górne, 2023-07-15)

#236

Ponieważ jest szkodliwa dla naszego dziedzictwa historycznego

Robert Grochowski (Bydgoszcz, 2023-07-15)

#238

Uważam, dotychczasowe prawo zrobiło ogromne szkody, zezwalając na poszukiwania tzw. pasjonatom, którzy oddają śmieci do muzeów a zostawiaja do prywatnych kolekcji najciekawsze zabytki, wyrwane brutalnie z kontekstu. I tu udział urzędów konserwatorskich jest negatywny - nie ma kontroli nad poszukiwaczami, brak ich edukacji.

Wojciech Mazurek (Chelm, 2023-07-15)

#241

Podpisuję petycję przeciwko, ponieważ nowelizacja pozwala na dewastację stanowisk archeologicznych, co nie powinno mieć miejsca. Stanowiska są dobrem kultury, które powinny być badane metodami naukowymi z pełną dokumentacją i zezwoleniami. Nowelizacja bagatelizuje procedury naukowe w poznawaniu przeszłości. Za postępowania niegodne pasjonatów historii powinny być kary a nie nagrody, co dodatkowo budzi mój sprzeciw. Prawo to przyniesie nieodwracalne szkody dziedzictwu, które i tak dzisiaj jest zagrożone.

Włodzimierz Lajsner (Stare Bojanowo, 2023-07-15)

#244

Ponieważ nie zgadzam się z nowelizacją ustawy, która działa na szkodę ochronie zabytków archeologicznych.

Ewelina Imiołczyk (Radzionków, 2023-07-15)

#246

Proponowane zmiany ustawy są szkodliwe dla dziedzictwa archeologicznego.

Małgorzata Balcerzak (Ostrołęka, 2023-07-15)

#247

Jestem archeologiem to wystarczy by wiedzieć, że proponowany system poszukiwań ZNISZCZY Nasze dziedzictwo kulturowe!

Irena Podolska (Kutno , 2023-07-15)

#253

Chronię polskie zabytki.

Bartosz Polanowski (Poznań, 2023-07-15)

#259

Projekt ustawy nie był konsultowany. Nie uwzględnia realiów systemu ochrony zabytków

Ewelina Siemianowska (Toruń, 2023-07-15)

#262

Nie mogę dłużej słychać Wasyla

Mikołaj Przywara (Kraków, 2023-07-15)

#265

Ustawa ta w moim odczuciu doprowadzi do braku jakiejkolwiek kontroli nad ochroną zabytków przez panstwo a stanowiska bedą niszczone

Bartosz Karolczyk (Lelów, 2023-07-15)

#268

Jako archeolog uważam, że wprowadzane zmiany są szkodliwe do systemu ochrony zabytków.

Tomasz Oberc (Krakow, 2023-07-15)

#269

Projekt szkodliwy dla systemu ochrony dziedzictwa kultury

Maciej Trzciński (Domaszczyn , 2023-07-15)

#271

Ustawa przyspieszy erozję ochrony dziedzictwa archeologicznego w Polsce

Paweł Duma (Wrocław, 2023-07-15)

#272

Nowelizacja przynosi fatalne rozwiązania w zakresie ochrony dóbr kultury narodowej. Przyczyni się ona do jeszcze większego rozwoju patologii wśród detektorystów, nie posiadających ani odpowiednich kompetencji, ani kwalifikacji zawodowych w zakresie pozyskiwania, identyfikacji oraz skutecznego zabezpieczenia ruchomych zabytków archeologicznych. Niedopuszczalne są również ustawowe nagrody pieniężne za znaleziska pozyskiwane za pomocą wykrywaczy (bez jakiegokolwiek nadzoru specjalisty, tj. archeologa). Konsekwencje są łatwe do przewidzenia...

Marcin Szeliga (Lublin, 2023-07-15)

#274

Czy naprawdę brak w naszej historii wojen i katastrof? Czy musimy dodatkowo sami pozbawiać się wspólnego dziedzictwa? Niszczyć je? Czy po raz kolejny niskich lotów kalkulacja polityczna musi górować nad zdrowym rozsądkiem, wiedzą i nauką? Dlaczego aż tak bardzo chcemy być prowincją cywilizacji i kultury?

Olgierd Ławrynowicz (Łódź, 2023-07-15)

#276

Jestem archeologiem, nie chce sobie nawet wyobrażać do jakiej dewastacji dziedzictwa archeologicznego dojdzie po wejściu w życie tej nowelizacji.

Monika Gross (Wrocław , 2023-07-15)

#279

Ponieważ to doprowadza do niszczenia stanowisk archologicznych.

Dariusz Baron (Wrocław , 2023-07-15)

#281

Zmiana jest niekorzystna dla ochrony zabytkow

JOANNA Paszkowska (Wrocław, 2023-07-15)

#282

Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków skutkować moze niekontrolowaną destrukcją dziedzictwa archeologicznego

Robert Kasperski (Warszawa, 2023-07-15)

#283

Z troski o zabytki, dobra kultury i źródła naukowe w naszym kraju.

Jerzy Piekalski (Wrocław, 2023-07-15)

#284

Zależy mi na tym, aby zabytki trafiały we właściwe ręce, a stanowiska archeologiczne miały szanse być poddawane badaniom naukowym bez rozkradania.

Cezary Urban (Wrocław, 2023-07-15)

#296

Nie zgadzam się ze zmianami które wprowadza ta ustawa gdyż zaburzy to porządek prac archeologicznych doprowadzi ona do rabunków zabytków przez osoby nieposiadające kompetencji oraz prawidłowych uprawnień, skutkiem tej ustawy będzie kradzież zabytków z Polski również przez detektorystów z innych państw

Kacper Danielewski (Dobre, 2023-07-15)

#297

Ustawa zezwala na niszczenie dziedzictwa archeologicznego, które jest własnością nas wszystkich, a nie grupy "pasjonatów" wyrywających zabytki z kontekstu. Takie przedmioty często w rękach "pasjonatów" stają się przedmiotem handlowym. To zbrodnia.

Ewa Adamska-Grzymała (Gdańsk , 2023-07-15)

#300

Podpisuje, ponieważ nie chcę dopuścić do dalszego dewastowania środowiska archeologicznego w Polsce i niszczenia w ten sposób dziedzictwa kulturowego ziem polskich

Przemysław Olstowski (Bydgoszcz, 2023-07-15)

#301

Taka liberalizacja przepisów spowoduje wzrost liczby niszczonych stanowisk archeologicznych, wzrost liczby poszukiwań o charakterze rabunkowym oraz wzrost nielegalnego obrotu pozyskanymi w ten sposób zabytkami

Piotr Torłop (Gdańsk , 2023-07-15)

#303

Jako osoba, której zależy na poprawnej ochronie zabytków historycznych, nie mogę stać bezczynnie w momencie próby dania nienależnych praw i przywilejów tzw. wykrywaczowcom. Takowe osoby nie posiadają odpowiedniego wykształcenia np. studia archeologiczne, które poza wiedzą o historii stawiają duży nacisk na zachowanie wszelkich norm i praw w celu ochronny odkryć archeologicznych. Jeśli damy zbyt dużo możliwości wykrywaczowcom na samowolne działanie to będziemy świadkami "przeoranych" stanowisk archeologicznych.

Klaudia Orzeł (Kraków, 2023-07-15)

#306

Wprowadzenie w życie ustawy wiązać się będzie z drastyczną liberalizacją prawa oraz pozbawieniem zabytków archeologicznych ich kontekstu kulturowego. Poszukiwanie zabytków za pomocą detektora metali przez osoby, które nie mają odpowiedniego wykształcenia i wiedzy może jedynie szkodzić. Już teraz zaobserwować można falsyfikację danych badawczych oraz zjawisko "podkładania zabytków". Osobiście jestem za całkowitym zakazem prowadzenia poszukiwań. Nie znam ani jednej sytuacji, która prowadziłaby do pogłębienia naszej wiedzy o przeszłości w efekcie działania wskazanych środowisk. Dodatkowo planowany system nagród doprowadzi do "legalizacji" tzw. kolekcji prywatnych, które trafią obecnie bez wiarygodnego kontekstu odnalezienia zabytków "do obiegu państwowego". Działania objęte ustawą są szkodliwe, sprzeczne ze stanowiskiem środowiska naukowego oraz nie wskazują na koszty społeczne i finansowe wprowadzenia nowych regulacji. Dodatkowo prowadzą jedynie do celowego - lub niezamierzonego koncesjonowania zjawiska rabowania dóbr kultury. Nie znam osobiście kraju, który zezwala na taką skalę systemowego i bezpowrotnego utracenia reliktów przeszłości. Z doświadczenia wiem natomiast, że już obecnie jedynie skromna część zabytków pozyskanych przez tzw. "poszukiwaczy" - jest rzeczywiście wykazywana - i oddawana do WKZ. Bez odpowiedniego zabezpieczenia naukowego gromadzenie tego rodzaju zabytków - czy ich udostępnianie bez jakiejkolwiek wiarygodnej wiedzy o ich pochodzeniu - jest bezcelowe, może służyć jedynie koncesjonowaniu kolekcjonerstwa - czy legitymizacji "paserstwa" prowadzonego na szeroką skalę. Z całą mocą należy zaprotestować i zabronić wskazanych działań. Także ze względu na obecną skalę tzw. "poszukiwań". Jest to szkodliwa z punktu widzenia grupy nauk o przeszłości ustawa. Pozostaje również sprzeczna z ideą ochrony dziedzictwa kulturowego. W moim przekonaniu - projekt nowelizacji ustawy pozbawiony został rzeczywistych konsultacji społecznych - do których nie zaproszono szerokiego gremium naukowców. W ten sposób nowe regulacje są również wysoce szkodliwe dla Polski.
dr Piotr Pranke

Piotr Pranke (Toruń, 2023-07-15)

#307

Nie zgadzam się z wprowadzonymi przepisami.

Krzysztof Raducha (Zambrów , 2023-07-15)

#311

Sam szukam i prawo mnie ogranicza

Piotr Capf (Łódź, 2023-07-15)

#313

Popieranie przez obecnie rządzącą partię niszczenia stanowisk archeologicznych przez detektorystow jest skandalem.

Urszula Kobylińska (Latchorzew, 2023-07-15)

#314

narażenie na niepowetowane straty historycznego dziedzictwa narodowego

Marek Dormus (KRAKÓW, 2023-07-15)

#316

Zależy mi na utrzymaniu profesjonalizmu w pozyskiwaniu zabytków oraz pielęgnowaniu świadomości faktu, iż najważniejszym aspektem, związanym ze znalezieniem artefaktu nie jest jego wygląd, czy unikalność ale kontekst, informujący o roli odnalezionego przedmiotu w przeszłości, czy sposobie, w jaki znalazł się w miejscu wyeksplorowania, na który to aspekt poszukiwacze często nie zwracają należytej uwagi, ograniczając się do wyciągnięcia zabytku z ziemi. Przykładem tego typu działania może być sytuacja, gdy za pomocą wykrywacza metalu odkryje się w danym miejscu miecz, ignorując jednak fakt znajdowania się obok niego szkieletu ludzkiego. W taki sposób echo przeszłości zostaje zatarte przez ciekawość osób takich jak poszukiwacze skarbów, które to, wykazując się pasją odkrywania przedmiotów, jednocześnie nie posiadają etosu odkrywania wydarzeń ubiegłych. Ginie bowiem bezpowrotnie informacja o tym, czy ów przykładowy miecz został danym miejscu porzucony, czy też stanowi element dawnej kultury funeralnej, będąc częścią wyposażenia grobu. Pielęgnowanie tegoż etosu wymaga bowiem skrupulatnych badań archeologicznych, które skupiają się nie tyle na przedmiotach, ale na tym, co takiego mogą one powiedzieć ludziom współcześnie żyjącym o ludziach sprzed wieków. Nie jest sztuką wydobyć złotą zawieszkę z ziemi i przekazać ją muzeum. Jest nią jednak wydobycie jej w sposób, umożliwiający poznanie tego, dlaczego znalazła się w danym miejscu, co wymaga wykopalisk archeologicznych. Ułatwianie poszukiwaczom ich działalności sprawi, że archeolodzy będą odkrywać stanowiska pozbawione zabytków metalowych, a tym samym, niepełne, uboższe o sferę faktograficzną.

Szymon Czerski (Gdynia, 2023-07-15)

#319

To jest skandal.

Witold Warmuzek (Wrocław , 2023-07-15)

#320

Jestem archeologiem.Nie zgadzam się na zmianę e prawie w tym kształcie!

Alicja Drozd-Lipińska (Włocławek , 2023-07-15)

#321

Jestem historykiem, badającym dzieje średniowieczne Europy Środkowej, zainteresowanym oczywiście kwestiami źródłoznawstwa. Z tego punktu widzenia lektura omówienia przyjętej nowelizacji przeraża. Jest to zamach na nauki historyczne i na wiedzę historyczną, która kształtuje naszą świadomość narodową. Umożliwienie osobom, które nie mają wykształcenia archeologicznego, samodzielnej eksploracji stanowisk archeologicznych (a tym jest w istocie dopuszczenie ich do "odkrywania skarbów") oznacza ich bezpowrotne zniszczenie. Dla archeologa (i korzystającego z jego ustaleń historyka) wartość mają nie tylko same artefakty, ale również kontekst, w jakim się znajdowały. Dopiero uwzględnienie kontekstu (miejsca znalezienia, innych artefaktów, struktury znalezisk) pozwala na rekonstrukcję chronologii zabytku i okoliczności jego wykonania, a dzięki temu dostarcza wiedzy o społeczności zamieszkującej region znaleziska w określonym czasie. Bez takiej analizy artefakt, choćby cenny materialnie, jest tylko niewiele mówiącym obiektem. W imię prawdy historycznej nie wolno się zgodzić na tę nowelizację. Pozostaje jeszcze drugi argument, który przeraził mnie chyba jeszcze bardziej - fakt, że znalezisko z innego kraju będzie można zarejestrować jako znalezisko krajowe. Oznacza to bezpowrotną falsyfikację rodzimej przeszłości, której nie da się odwrócić. Apeluję do Senatorów Rzeczypospolitej, a później posłów głosujących nad poprawkami Senatu, o odrzucenie tej wyjątkowo szkodliwej nowelizacji. Pana Prezydenta proszę o weto!

Z wyrazami szacunku

prof. dr hab. Ryszard Grzesik, Instytut Slawistyki PAN.

Ryszard Grzesik (Poznań, 2023-07-15)

#322

zależy mi na dobru archeologii Polskiej i sprzeciwiam się grabieży stanowisk przez detektorystów

Wojciech Czekalski (Poznań, 2023-07-15)

#324

Mimo iż sam jestem świadomym Poszukiwaczem współpracującym z archeologami przekładając chęć chronienia dziedzictwa narodowego dla przyszłych pokoleń nad swoje dobro materialne (np za znalezienie zabytku wg ustawy).

Wojciech Lewandowski (Włocławek , 2023-07-15)

#325

Zgadzam się z przedstawionymi argumentami przeciw proponowanym zmianom w ustawie

Magdalena Haber (Wrocław, 2023-07-15)

#338

Ustawa przyjęta przez Sejm w tej postaci godzi w kluczowe założenia ochrony dziedzictwa archeologicznego Polski i stanowi niebezpieczny precedens z punktu widzenia interesu Państwa.

Mariusz Ciszak (Rumin, 2023-07-15)

#342

Polskie dziedzictwo archeologiczne, kulturowe każde inne musi być przez Państwo chronione. Prawo obecnie uchwalane doprowadzi do masowego rabunku wszelkich pamiątek historii, do niszczenia stanowisk archeologicznych, stwarza też mechanizm napędzający te zjawiska. Nie dość, że jest to bardzo szkodliwe prawo, to zostało tak źle spreparowane, że raczej jest bezprawiem sankcjonowanym przez Parlament RP. Uczyni też z Polski kuriozum wśród krajów świata, które starają się chronić, a nie zachęcać do niszczenia swoich pamiątek przeszłości

Kazimierz Lewartowski (Warszawa, 2023-07-15)

#344

Nowelizacja ustawy jest skandaliczna!

Teresa Rodzinska-Chorąży (Kraków , 2023-07-15)

#347

Ważna jest dla mnie ochrona dziedzictwa kulturowego Polski.

Klaudiusz Święcicki (Gniezno, 2023-07-15)

#349

Nie zgadzam się z zapisami ustawy będącej w bardzo dużym stopniu zaprzeczeniem podstawowego kryterium jej istnienia czyli ochrony zabytków

Zbigniew Woźniak (Nakło nad Notecią, 2023-07-15)

#350

ustawa cofa archeologię do XIX w. i spowoduje splądrowanie wspólnego dziedzictwa przez ludzi, którzy w większości nie mają do tego kompetencji.

Jacek Górski (Kraków, 2023-07-15)

#351

Zgadzam się z treścią petycji.

Katarzyna Kowalewska (Gorzów Wielkopolski , 2023-07-15)

#352

Jako archeolog, nie zgadzam się na niszczenie dziedzictwa archeologicznego przez poszukiwaczy

Katarzyna Wojciechowska (Warszawa, 2023-07-15)

#353

Podpisuję ponieważ jest to bubel prawny nie konsultowany ze środowiskami, które faktycznie zajmują się ochroną Dziedzictwa. Proponowane zmiany zepchną nasz kraj do obszarów na przykład Bliskiego Wschodu, gdzie ze względu na działania wojenne służby ochrony dziedzictwa nie mają nad nim kontroli.

Piotr Piekarz (Marki, 2023-07-15)

#355

Stanowczo protestuję przeciwko nowelizacji

Katarzyna Gawryjołek-Szeliga (Lublin, 2023-07-15)

#357

Proponowane zmiany są szkodliwe.

Dariusz Dziektarz (Kraków, 2023-07-15)

#358

Projekt nowelizacji napisany przez Kogoś, kto kompletnie nie ma wiedzy: z zakresu ochrony zabytków i zgubnych dla zabytków konsekwencji, które ta nowelizacja wprowadza.

Lech Pawlata (Białystok, 2023-07-15)

#362

nowelizacja jest szkodliwa, bo:
- doprowadzi do drastycznego wzrostu zagrożenia zabytków archeologicznych (i nie tylko tylko archeologicznych), ich niszczenia;
- doprowadzi do paraliżu pion archeologiczny urzędów konserwatorskich;
- wbrew założeniem, spowoduje, że większość poszukiwań zabytków prowadzonych będzie nielegalnie;
- doprowadzi do traktowania poszukiwań zabytków jako działalności zarobkowej;

Marek Florek (Lublin, 2023-07-15)

#365

Jest to skrajnie nieuczciwa ustawa.

Patrycja Piotrowska (Lublin, 2023-07-15)

#366

Jestem historykiem i archeologiem, w pełni popieram niniejszą petycję i argumenty w niej przedstawione.

Konrad Jurkowski (Żukowo, 2023-07-15)

#370

Ta skandaliczna ustawa jest ciosem w, i tak już kulejący, system ochrony zabytków i dziedzictwa archeologicznego w Polsce. Sumienne finansowanie nauki przyniosłoby lepsze rezultaty.

Karolina Joka (Poznań, 2023-07-15)

#373

Idioci wymyślili tą ustawę

Rafał Lenard (Lublun, 2023-07-15)

#374

Nie zgadzam się z ustawą. Stanowi ona zagrożenie dla dziedzictwa narodowego.

Sylwia Grabiec (Szerokie, 2023-07-15)

#375

Chyba kogoś do reszty pokurwiło z tymi zmianami.

Dominik Piskorz (Oświęcim, 2023-07-15)

#376

Nie zgadzam sie z zmianą w ustawie

Magdalena Rybska (Przytyk, 2023-07-15)

#377

Podpisuję, ponieważ zależy mi na ochronie dziedzictwa archeologicznego.

Agnieszka Oniszczuk (Warszawa, 2023-07-15)

#379

Sprawa jest dla mnie wazna

Klaudia Polkowska (Gdynia, 2023-07-15)

#389

Ważne jest dla mnie aby panowały zasady wydobywania dóbr historycznych, a nie że każdy i wszędzie będzie mógł robić co zechce.

Gosia Protasewicz (Oborniki , 2023-07-15)

#398

Ta ustawa jest skandaliczna. Daje możliwość dokonywania olbrzymich nadużyć w sferze ochrony zabytków.

Tomasz Kempa (Bydgoszcz, 2023-07-15)

#399

Jestem archeologiem - wykształconym, świadomym, czynnym terenowo, od wielu lat borykającym się z konsekwencjami nielegalnych poszukiwań zabytków i przede wszystkim zdającym sobie sprawę z konsekwencji nowelizacji Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Stąd też po prostu nie mogę nie podpisać tej petycji.

Barbara Niezabitowska-Wiśniewska (Lublin, 2023-07-15)



Płatne ogłoszenie

petycja zostanie rozreklamowana wśród 3000 os.

Dowiedz się więcej...