Uchwała w sprawie publicznych reakcji na wypowiedź medialną prof. Barbary Engelking

Komentarze

#1002

Uważam, że wszelkie manipulowanie pamięcią społeczeństwa prowadzi jedynie do kolejnych tragedii.

Krystyna Urbańska (Warszawa , 2023-05-03)

#1004

Przyzwoitość tak nakazuje

Jan Olejnik (Warszawa, 2023-05-03)

#1009

jest to mój obowiązek

Barbara Filipiak (Gdańsk, 2023-05-03)

#1010

Nie zgodzę się na ideologizację nauki i szantaż finansowy wobec instytucji nauki

Anna Cukierman Podgórska (Warszawa, 2023-05-03)

#1012

Jestem przekonana, że konieczne jest aby nasze społeczeństwo zmierzyło się z prawdą historyczną, nawet, jeśli jest ona trudna i bolesna, że tylko w oparciu o prawdę mamy szansę, z jednej strony, oddać należny szacunek ofiarom żydowskiego pochodzenia, które zginęły z powodu polskich działań i na fali antysemickich postaw Polaków, z drugiej, myślę, że te trudne do przyjęcia karty naszej historii, nadal pozostają też traumą polskiego społeczeństwa, która ogranicza jego rozwój i jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Pamiętanie o tym, co się zdarzyło i możliwość refleksji nad tym ma szansę sprawić, żeby nic podobnego się już nigdy nie powtórzyło. Nie bądżmy obojętni!

Hanna Stanek-Gajowniczek (Warszawa, 2023-05-03)

#1014

Jestem przeciw ograniczaniu prawa do badań historycznych i publikowania ich wyników. Popieram Panią Profesor Barbarę Engelking.

Krzysztof Warchoł (Warszawa, 2023-05-03)

#1015

Jednym zdaniem: zgadzam się z treścią uchwały.

Rafał Czeczótka (Warszawa, 2023-05-03)

#1017

W pełni zgadzam się z wnioskami zawartymi w wypowiedziach Pani Profesor poprzedzonych wnikliwymi, rzetelnymi badaniami. Popieram Panią profesor. Tylko prawda. Nic nie było czarno-białe i trzeba o tym mówić głośno.

Krystyna Jachimczuk (15-337 , 2023-05-04)

#1021

Popieram p.prof. Barbarę Engelking

Maria Kardaszewska (Warszawa , 2023-05-04)

#1026

Jestem przede wszystkim za prawdą o Polakach w czasie okupacji. Ponadto Pani Profesor zajmuję się badaniem problematyki polsko-żydowskiej wiele lat. Jestem przeciwna fałszowaniem historii.

Anna Szypusińska (Warszawa, 2023-05-04)

#1030

Podpisuję ponieważ reakcja polskich władz utwierdziła mnie jeszcze bardziej w słuszności decyzji o opuszczeniu Polski przed pół wiekiem

Adam Erdheim (Stockholm , 2023-05-04)

#1032

Skandaliczne wypowiedzi premiera i ministra edukacji zagrażają niezależności rzetelnych badań naukowych. Politycy nie mają prawa do podważania autorytetu naukowców w imię taniego populizmu.

Tomasz Grząślewicz (Sosnowiec, 2023-05-04)

#1033

Podpisuję, poniewaz to niegodziwa i nieprawdziwa opinia. To nie jest wolność slowa, to klamstwa. Nie wolno się na to godzić!!!!

Barbara Madejska (Kraków, 2023-05-04)

#1035

Nie ma mojej zgody na pisanie historii Szoa przez nacjonalistów.

Jadwig Majchrzak (Parzniew, 2023-05-04)

#1047

słowa dot. Pani profesor wyrażane przez niegodnych swoich funkcji polityków: pseudopatriotów, nienawidzących myślących i świadomych ludzi są oburzające

Renata Mendelsberg (LUTYNIA, 2023-05-04)

#1048

Cenię dorobek prof. Barbary Engelking, jej badania, publikacje i merytoryczną wartość tego, co robi. Oburza mnie reakcja polityków na wywiad z nią oraz i ch sposób traktowania historii. Obawiam się, aby sprawy nie potoczyły się dalej tak, jak wcześniej w przypadku prof. Dariusza Stoli.

Aleksandra Bura (Żywiec, 2023-05-04)

#1050

Podpisuje bo to moj obowiazek

Marek David Chrapot (Brondby, 2023-05-04)

#1053

Cenię działalność naukową pani prof. Engelking, jej odwagę i rzeczowość w upowszechnianiu wiedzy o Zagładzie i postawach Polaków wobec niej.

Marek Kurkierewicz (Koszalin, 2023-05-04)

#1057

Po pierwsze, w pełni zgadzam się z tym, co powiedziała Pani Profesor.
Po drugie, uważam, że wolność prowadzenia badań naukowych nie może podlegać jakimkolwiek naciskom rządzących.
Po trzecie, zarówno forma, jak i treść wypowiedzi premiera i ministrów jest niedopuszczalna.

Piotr Mocniak (Książnice Wielkie, 2023-05-04)

#1059

Widziałam wywiad z P. Profesor. Nie powiedziała nic, co moim zdaniem nie byłoby prawdą. Interpretacja sensu jej wypowiedzi jest wygodna politycznie. Zwłaszcza że w przekonaniu społeczeństwa widocznie musiało być coś na rzeczy, że Żydzi zostali tak a nie inaczej potraktowani przez hitlerowców. Odsywanie winy od siebie jest immanentną cechą czlowieka w ogole. Przykro mi.

Ola Tyszko (Gdańsk , 2023-05-05)

#1060

Nakładania kagańca historykom źle świadczy o władcach, żerujących na domiar złego na najniższych instynktach ludności.

Andrzej Koraszewski (Dobrzyń nad Wisłą, 2023-05-05)

#1061

Znajomość historii jest wszystkim potrzebna.
Manipulacja nią to droga do manipulacji ludźmi.

Leo Rubinstein (Göteborg, 2023-05-05)

#1062

Uważam, że publiczne wypowiedzi polityków absolutnie nie mogą godzić w badania naukowe a rzeczą skandaliczną i haniebną jest piętnowanie i szkalowanie ludzi nauki w imię doraźnych, partyjnych interesów.

Rafał Figiel (Świdwin , 2023-05-05)

#1063

Minister nie może dyktować badaczom jakie mają być ustalenia ich badań. Zadaniem badaczy jest odkrywanie i interpretacja faktów. Nie wolno poddawać faktów pod dyskusję. Zastraszanie badaczy odcięciem finansowania przez państwo budzi mój głęboki sprzeciw.

Andrzej Jankowski (Warszawa, 2023-05-05)

#1065

Nienawiść rodzi się z lęku, a lęk z niewiedzy. Najwyższy czas poznać prawdę i pogodzić się z nią.

Dariusz Szada-Borzyszkowski (Białystok , 2023-05-05)

#1066

Jest to nagonka na znakomitą uczoną,na wolność słowa,na prawdę i prawo do jej wyrażania.

Ewa Wójciak (Borje, 2023-05-05)

#1077

Prawda ponad wszystko. Nie można zakłamywać historii.

Elżbieta Joachimiak (Poznań , 2023-05-05)

#1087

Nie zgadzam się z niesłusznymi opiniami rządzących, które "nakręcają" nienawiść i podważają badania naukowe.

Justyna Rogińska (Gdańsk, 2023-05-05)

#1088

Zawsze będę stawał w obronie wolności badań naukowych.

Tomasz Nadolny (Sopot, 2023-05-05)

#1091

W obronie wolności myśli i słowa oczywiśie

Andrzej Dominiczak (Warszawa, 2023-05-05)

#1097

Podpisuję w obronie wolności słowa i braku zgody na fałszowanie historii. Mamy piękne karty historii, ale są tez mroczne strony. Nie można udawać.

Joanna Pluta (Katowice, 2023-05-06)

#1098

Prof.Enkelking nie wygłasza opinii, ale mówi to, co wynika z wieloletnich, doskonale udokumentowanych badań. Prawda bywa bolesna, ale „nas wyzwoli”, trzeba przyjąć ją z pokorą, jak przystało chrześcijanom

Bozena Bobińska (Łódź, 2023-05-06)

#1102

Staję w obronie prawdy historycznej i tych Polaków, którzy z narażeniem życia ratowali Żydów. A znam takich osobiście.

MARIA PIOTROWICZ (ŁÓDŹ, 2023-05-06)

#1107

Podpisuje, poniewaz nie mozna pozwalac na falszowanie historii. Poniewaz nie mozna pozwalac bezkarnie tej pozbawionej wszelkiej moralnosci bandzie (aktualnemu rzadowi) na szerzenie klamstwa.

KRYSTYNA BALICKA (PARIS, 2023-05-06)

#1109

Zgadzam się z Panią Profesor!

Wojcich Bednarski (Poznan, 2023-05-07)

#1112

Podpisuję ponieważ jestem za rzetelnymi badaczami a nie partyjnymi propagandystami, bo jestem za uczciwością, a nie bufonadą narodową. Trzeba upublicznieć złe historii, po to aby ich w przyszłości unikać.

Tomasz Wiśniewski (Białystok, 2023-05-07)

#1117

nauka jest niezalezna od polityki i ideologii,każdej

Hanna i Leonard Weimann (Wrzosów+, 2023-05-07)

#1121

w wypowiedziach prof. Engelking nie ma nic niezgodnego z prawdą historyczną, a rząd PiS tworzy atmosferę przypominającą mi rok 1968.

Lech Widawski (Warszawa, 2023-05-08)

#1125

Sprzeciwiam się reakcjom politycznym (niezależnie od tego jaką opcję polityczną reprezentują) wobec wyważonych i wiarygodnych badań naukowych.

Cezary Mordka (Radom , 2023-05-08)

#1127

Nie zgadzam się na upolitycznianie, zawłaszczanie i cenzurowanie instytucji naukowych

Adam Sławek (Gdańsk, 2023-05-08)

#1134

Nie zgadzam się z próbami cenzurowania historii XX wieku.

Tomasz Bieryllo (Poznań , 2023-05-09)

#1143

prawda sama się nie obroni pod pisowskim rządem

Andrzej Sobczak (Warszawa, 2023-05-09)

#1145

1. Ponieważ Pani Barbara Engelking potrzebuje wsparcia.
2. Ponieważ od złych słów zaczęły
się najgorsze mordy i przestępstwa.
(Patrz Victor Klemperer i Michał Głowiński) Pozdrawiam.

Michał Kowalski (Gdańsk , 2023-05-09)

#1146

Swoboda badań naukowych jest wartością konstytucyjną, a jej naruszenie złamaniem prawa.

Przemysław Jakub Hinc (Poznań, 2023-05-09)

#1147

Mam dosyć obłudy, zakłamywania naszej historii i oskarżeń pod adresem tych, którzy z troski o kraj, krytykują tę hipokryzję

Dorota Sadowska (Warszawa , 2023-05-09)

#1149

Nie zgadzam się, na ingerencje polityki w naukę, nie zgadzam się, na terror polityczny ministra Czarnka.

Wojciech Halaczek (Manchester , 2023-05-09)

#1150

Czekam aż Czarnej wyciągnie konsekwencje i stracę pracę za prawie-minimalną xD

Jakub Gniadzik (Warszawa, 2023-05-09)

#1152

Podpisalem tylko po to, by móc dodać ten komentarz.
Ludzie, czy wy jestescie przytomni? Robactwo pokroju Engelking, Grossa, czy innego Hartmanna zrobiło sobie z opluwania narodu polskiego sposób na życie i na zarabianie. To śmieci bez krzty honoru i jakiejkolwiek, fundamentalnej przyzwoitości. Niezależne badania NAUKOWE?!? Ha TFU! na was, odpady, które się tu podpisały. Jak wam nie wstyd, wy ścierwa? Jeszcze wam mało? Jakim trzeba być bydlakiem to przechodzi ludzkie pojęcie. To co prezentujecie to jest dosłownie "mniej niż zero".

Pawel Sosnowski (Police, 2023-05-09)

#1158

Historia jest dyscypliną naukową !
Nie powinna być narzędziem manipulacji, stosowanym dla doraźnych celów politycznych.

Małgorzata Gwiazdowska (Szczecin, 2023-05-09)

#1159

Podstawą rozwoju nauki jest wolność prowadzenia badań

Andrzej Piosik (Siemianowice Śląskie, 2023-05-09)

#1161

Art. 73. Konstytucji RP

Wolność działalności twórczej i artystycznej

Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury.

Przemysław Kobylański (Wrocław, 2023-05-10)

#1162

Polityczna ingerencja w swobodę badań naukowych jest niedopuszczalna.

Przemysław Urbańczyk (Warszawa, 2023-05-10)

#1164

Wolność badań naukowych i prawo do mówienia prawdy i dążenja do niej jest podstawową wartością ludzką. Mieliśmy dwa ustroje totalitarne i kilka autorytarnych w Europie, gdzie władza ingerowała w badania naukowe, nie chcę ich powrotu.

Michał Osypowicz (Warszawa, 2023-05-10)

#1165

Badania naukowe nie powinny być poddawane cenzurze politycznej.

Michał Paliński (Warszawa, 2023-05-10)

#1169

Nie można prymitywom pozwalać na zniewalanie nauki i ubliżanie naukowcom

Andrzej Patrykiejew (Lublin, 2023-05-10)

#1170

Ponieważ partyjni czynownicy pis powtarzają scenariusz z 1968 roku. Jest to tak obrzydliwe, że trudno o tym mówić i pisać. Tak właśnie wygląda antysemityzm, schowane za rzekomym oburzeniem i patriotyzmem.

Adam Furtak (Oslo, 2023-05-10)

#1171

Solidaryzuję się z prof. Barbara Engelking i wyrażonymi przez Nią słowami w związku z 80. rocznicą Powstania w Getcie Warszawskim – słowami, popartymi wieloletnimi badaniami szeregu historyków związanych z Centrum Badań nad Zagładą Żydów.
Dodatkową motywacją jest chęć znalezienia się na liście min. Czarnka "nazwisk do przejrzenia".
prof. PIOTR LEONARD JAWOROWSKI, ASP w Warszawie, Wydział Architektury Wnętrz.

prof. Piotr Leonard Jaworowski (Warszawa, 2023-05-10)

#1176

Zgadzam się z opinią pani prof. Engelking.

Anna Parchimowicz (Szczecin, 2023-05-11)

#1181

Wyrazam swoją pełną solidarność wobec prof. Barbary Engelking, jednej z najwybitniejszych na świecie badaczek historii Zagłady, oburzona beprecedensowymi i skandalicznymi atakami czołowych polskich polityków.

Ewa Toniak (Warszawa, 2023-05-11)

#1182

Prawda jest niezależna od poglądów. Prawda nas wyzwoli.

Piotr Bocian (Otwock , 2023-05-11)

#1183

Musimy bronić wolności nauki i przyzwoitości.

Włodzimierz Korzycki (Warszawa, 2023-05-11)

#1191

Minister Nauki i Edukacji nie finansuje badań naukowych z własnej kieszeni, a z jego wypowiedzi wynika, że traktuje budżet jako własny zasób. Badania nad Zagładą wniosły już bardzo wiele do naszej wiedzy historycznej i samoświadomości społecznej oraz narodowej. Powinny być kontynuowane.

Elzbieta Dąbrowicz (Warszawa, 2023-05-13)

#1194

Zostały naruszone prawa obywatelskie Pani Profesor- za mówienie prawdy potwierdzonej badaniami naukowymi.

Dr hab. Bożena MROCZEK (Kamieniec, 2023-05-14)

#1195

…warto być uczciwym

Maria Jasińska-Starczewska (Tanowo, 2023-05-14)

#1199

Nie zgadzam się na cenzurowanie nauki przez władzę centralną.

Maciej Folta (Warszawa , 2023-05-16)



Płatne ogłoszenie

petycja zostanie rozreklamowana wśród 3000 os.

Dowiedz się więcej...